همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: حجم بارش‌های تهران از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۳) تاکنون، در مقایسه با دوره بلندمدت ۴۷ ساله حدود ۲۵ میلی متر (معادل ۱۱ درصد) کاهش نشان می‌دهد.

سد

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، خسرو ارتقایی با بیان اینکه در روزهای پایانی سال گذشته و آغاز امسال بارندگی‌های خوبی را در سطح استان تهران شاهد بوده‌ایم، اظهار داشت: حجم بارندگی در تهران از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر 93) تاکنون به 210 میلی متر رسیده، درحالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 153 میلی متر و در دوره بلندمدت 47 ساله 235 میلی متر بوده که نشان می‌دهد این میزان بارش همچنان در مقایسه با دوره بلندمدت 11 درصد (معادل 25 میلی متر) کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: با اینکه وضعیت بارندگی در سال آبی جاری بهتر از سال آبی گذشته بوده اما به علت دو سال خشکسالی مداوم، حجم روان آب‌های استان تهران پنج درصد کمتر از سال گذشته است به این معنی که مقدار آبی که پشت سدها می‌آید، کمتر شده است.

ارتقایی گفت: ذخایر کنونی سدهای پنج گانه تامین کننده آب شرب تهران در مجموع بیش از 384 میلیون مترمکعب است درحالی که در زمان مشابه سال گذشته 413 میلیون مترمکعب آب در مخازن سدهای پنج گانه استان تهران ذخیره شده بود؛ یعنی مقدار کنونی منابع آبی در مقایسه با سال گذشته بیش از 30 میلیون مترمکعب کمتر است.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به بارش برف در روزهای پایانی سال گذشته در حوضه آبریز سدهای لار، امیرکبیر و طالقان و ذوب شدن این برف‌ها بخشی از کمبودها در منابع آبی جبران شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران سپس گفت: اگر شرایط بارندگی نرمال باشد و به متوسط بارندگی بلند مدت نیز نزدیک شود، باز هم به علت خشکسالی دو ساله، کمبودی را در سدهای تامین کننده آب شرب خواهیم داشت چرا که در شرایط عادی باید ذخیره سدهای تهران به حدود 700 میلیون مترمکعب می‌رسید اما هنوز به این میزان نزدیک نشده‌ایم، یعنی ذخایر آبی سدهای استان 250 تا 300 میلیون مترمکعب درمقایسه با شرایط عادی کمتر است.

ارتقایی در پایان تاکید کرد: آمار بارش‌ها در دوره بلندمدت نشان می‌دهد که فصل بهار و به ویژه ماه اردیبهشت همیشه ماه طلایی برای بارندگی در استان تهران بوده است و حدود 30 درصد بارندگی‌ها در طول سال آبی را در فصل بهار شاهد بوده‌ایم و از این رو امیدواریم بارندگی‌ها به ویژه در فصل بهار ادامه یابد.

کد خبر 290786

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha