همشهری آنلاین: رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به کمبود بارندگی در کشور گفت:بر اساس اعلام وزارت نیرو، ۱۴ شهر از لحاظ وضعیت آبی در شرایط نگران کننده‌ای قرار دارند. وی گفت تهران از سال ۷۵ از توان زیستی خود عبور کرده است.

خشکسالی

به گزارش ایرنا معصومه ابتکار در کنفرانس ملی حفاظت و صیانت از حریم شهری و ضرورت شهرنشینی گفت: منابع آب تهران نیز با توجه به شرایط موجود به وضعیت نگران کننده رسیده است.

وی بر لزوم مکان‌یابی و تراکم فعالیت و نوع جهت گیری‌ها با واقعیت در حریم شهرها تاکید کرد و گفت: رد پای اکولوژیک باید منطبق با ظرفیت‌های زیستی باشد در غیر این صورت شهرهای ما قابل زندگی نخواهند بود.

وی با اشاره به اینکه پدیده تغییر اقلیم یکی از مشکلات کشور، منطقه و دنیا می‌باشد اظهار کرد: تغییر اقلیم تهدیدی جدی برای آینده حیات در کره زمین و رشد اقتصادی و اجتماعی جوامع مختلف است.

وی گرم شدن زمین را یکی از نشانه‌های تغییر اقلیم دانست و گفت: گرم شدن زمین فرایند بسیار خطرناک و آثار و عوارض شدیدی در پی دارد.

رئیس سازمان محیط زیست سیل، بالا آمدن آب، کاهش بارندگی و زیرآب رفتن برخی از مناطق را از جمله مضرات گرم شدن هوا دانست و گفت: کشور ما در کمربند خشکی قرار دارد و باید با برنامه‌ریزی علمی این معضل را برطرف کنیم.

وی اظهار کرد: براساس آخرین اعلام سازمان هواشناسی کشور 23 سال متوالی (به جر 2 یا 3 سال) شاهد کاهش بارندگی و افزایش دما در کشور خواهیم بود که این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی مناسب برای رفع این مشکل است.

ابتکار با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های ملی در این حوزه باید منطبق با واقعیت و دانش روز باشد، افزود: با توجه به وجود کاهش منابع آب و بارندگی امکان بهره‌گیری مداوم از حوزه‌های آبریز مختلف وجود ندارد.

  • ضرورت مدیریت علمی، دانش بنیان و کارآمد برای رفع آسیب‌های حریم شهرها

وی مدیریت علمی، دانش بنیان و کارآمد را لازمه رفع آسیب‌های جدی حریم شهرها دانست و گفت: ساز و کاز مدیریت موثر برای تحقق این موضوع مهم باید فراهم شود.

معاون رئیس جمهوری، مشکلات در حیطه قانون، سطوح سیاستگذاری، هماهنگی بین بخش و تخلفات را عاملی مهم برای آسیب رسیدن جدی به حریم شهرها اعلام کرد و از دانشگاهیان و صاحب نظران خواست با نگاه علمی و باتوجه به آخرین تحولات، واقعیات و ضرورت‌ها راهکار مناسب را برای برون رفت از این مشکل ارایه کنند.

ابتکار با اشاره به اینکه رویکرد دولت یازدهم حل و فصل اینگونه مشکلات است، اظهار کرد: دولت با مشارکت مردم و با رویکرد علمی با اینگونه موضوعات مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه اغلب مناطق تهران در محاصره مناطق مختلف طبیعی قرار گرفته که از سال‌های گذشته مورد حفاظت قرار می‌گیرند، افزود: این کلان شهر از قسمت غرب بی‌رویه رشد کرد اما در مناطق شرقی به دلیل حضور مناطق حفاظت شده کمتر شاهد این موضوع هستیم.

  • تهران از سال 1375 از توان زیستی خود عبور کرده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: بر اساس مطالعاتی که در سال 1375 انجام شده است تهران از لحاظ افزایش جمعیت، فعالیت‌های صنعتی توان زیستی خود را از دست داده است.

وی به وجود چندین هزار واحدهای صنعتی غیرمجاز در این منطقه اشاره کرد و گفت: فعالیت اینگونه واحدهای صنعتی ضمن ایجاد آلایندگی بسیار شدید، مشکلات اجتماعی را در پی خواهند داشت.

ابتکار با اشاره به اینکه نیازمند تحول و تغییر نگرش در این حوزه‌ها هستیم، افزود: تغییر و اصلاح نگرش‌ها باید از دانشگاه‌ها آغاز شود تا شاهد تحولات مناسب در اینگونه حوزه‌ها باشیم.

  •  مقابله جدی دولت با زمین‌خواري و رفع تصرافات اراضی حفاظت شده

معاون رئیس جمهور گفت: در دولت یازدهم با همکاری قوه قضاییه صدها هکتار از راضی حفاظت شده از جمله ورجین لواسانات رفع تصرف شده است که این موضوع نشان دهنده عزم جدی دولت در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه قیمت هر متر مربع اراضی لواسانات بین 10 تا 12 میلیون تومان است، ادامه داد: این اراضی که تنفسگاه شهر تهران محسوب می‌شوند که از دست زمین‌خواران آزاد شده‌اند.

ابتکار، مقابله با صنوف غیرمجاز، مقابله با زمین‌خواران و حفاظت و حراست از اراضی حفاظت شده را از مهمترین برنامه‌های این مجموعه برشمرد و گفت: با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته در کنار محیط بانان، جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد به حفاظت از این اراضی می‌پردازیم.

وی از دانشگاهیان، محققان و پژوهشگران تقاضا کرد پیشنهادها و توصیه‌های علمی مبتنی بر تجربیات خود را برای مقابله با پدیده خشکسالی به این سازمان اعلام کنند.

کد خبر 287585

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha