همشهری آنلاین: رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اعلام کاهش ۱۲ درصدی بارندگی در کشور، نسبت به کمبود بارش در ۸ استان کشور تا پایان سال زراعی جاری هشدار داد.

سد

شاهرخ فاتح در گفتگو با مهر، افزود: میزان بارندگی در کل کشور از ابتدای سال زراعی تا پایان فروردین ماه ۱۷۸ میلیمتر بوده که این میزان در مقایسه با بارندگی بلند مدت ۱۱.۷ درصد و نسبت به سال گذشته ۸.۵ درصد کاهش داشته است.

  • كاهش 13 درصدی بارندگی در تهران نسبت به ميانگين بلند مدت

به گفته وی، میزان بارندگی از ابتدای مهرماه ۹۳ تا پایان فروردین ماه جاری در تهران ۲۰۷ میلیمتر بوده که این میزان نسبت به میانگین بلندمدت ۱۳ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد افزایش داشته است.

  • هرمزگان کم بارش‌ترین استان

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار داشت: از ابتدای سال زراعی تا پایان فروردین ماه جاری استان هرمزگان با ۵۶ درصد کاهش، بوشهر ۴۹ درصد و فارس ۳۴ درصد کاهش نسبت به میانگین بلندمدت کمترین میزان بارش را داشته‌اند.

وی افزود: از ابتدای مهر ۹۳ تا پایان فروردین ۹۴، استان هرمزگان با ۶۸ درصد کاهش، بوشهر ۵۷ درصد و سیستان و بلوچستان ۴۴ درصد کاهش نسبت به سال گذشته در این مدت کمترین میزان بارندگی را داشته‌اند.

  • گیلان پر بارش‌ترین استان نسبت به میانگین بلند مدت

فاتح تصریح کرد: در این مدت استان گیلان با ۴۵ درصد افزایش، اردبیل ۴۵ و آذربایجان شرقی با ۴۳ درصد افزایش بیشترین میزان بارش نسبت به میانگین بلندمدت را داشته‌اند.

  • اردبیل پر بارش ترین استان نسبت به سال گذشته

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی یادآور شد: در این مدت استان اردبیل با ۶۸ درصد افزایش، خراسان شمالی ۵۴ درصد و آذربایجان شرقی ۵۱ درصد افزایش نسبت به سال گذشته بیشترین میزان بارندگی را دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بارش‌ها علاوه بر توزیع مکانی، توزیع زمانی نیز دارند یادآور شد: در کشور ما توزیع زمانی بارش‌ها در اغلب مناطق در فصل پائیز و زمستان است و بسیاری از نقاط کشور هیچ بارندگی ای در فصل تابستان دریافت نمی‌کنند.

فاتح گفت: لذا در بررسی جدیدی استان‌های مختلف به لحاظ میزان بارندگی که انتظار می‌رود تا پایان سال زراعی یعنی ابتدای مهرماه ۹۴ داشته باشند با میزان بارندگی که تاکنون داشته‌اند مطالعه شده‌اند. بر این اساس در کل کشور می‌بایست از ابتدای سال زراعی تا پایان فروردین ۹۴، ۸۴ درصد کل بارندگی سالانه را دریافت می‌کردیم اما تا این تاریخ تنها ۷۳ درصد بارندگی مورد انتظار دریافت شده است.

  • 50 درصد کمبود بارش در هرمزگان و بوشهر تا پایان سال زراعی

به گفته وی، استان هرمزگان تا پایان فروردین می بایست ۹۴ درصد کل بارندگی سالانه را دریافت می‌کرد در حالی که ۴۲ درصد از این میزان را دریافت کرده است این بدان معناست که حتی اگر در ۵ ماه باقیمانده از سال زراعی بارندگی نرمالی داشته باشیم در این استان باز هم ۵۰ درصد کمبود بارش نسبت به شرایط نرمال وجود دارد و این زنگ خطری جدی برای مسئولان هرمزگان است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسیی با اشاره به اینکه علاوه بر استان هرمزگان زنگ خطر کمبود بارش در ۸ استان دیگر کشور وجود دارد اظهار داشت: تا پایان فروردین استان بوشهر می‌بایست ۹۸ درصد کل بارندگی سالانه را دریافت می‌کرد در حالی که تنها ۵۰ درصد را دریافت کرده است.

  • 30 درصد کمبود بارش در سیستان و بلوچستان، فارس، خوزستان و ایلام

فاتح ادامه داد: همچنین سیستان و بلوچستان از ۸۵ درصد بارندگی مورد انتظار ۵۷ درصد، فارس از ۹۵ درصد بارندگی سالانه مورد انتظار تا پایان فروردین ۶۲ درصد، خوزستان از ۹۴ درصد بارندگی مورد انتظار ۶۴ درصد، کهکیلویه از ۹۶ درصد بارندگی مورد انتظار ۶۹ درصد، قم از ۸۴ درصد بارندگی مورد انتظار ۶۷درصد، کرمانشاه از ۸۹ درصد بارندگی مورد انتظار ۶۶ درصد و ایلام از ۹۲ درصد بارندگی مورد انتظار تا پایان فروردین ماه تنها ۶۱ درصد را دریافت کرده‌اند.

  • کمبود 10 درصدی بارندگی در تهران و اصفهان تا پایان سال زراعی

وی افزود: همچنین تهران و اصفهان نیز از استان‌هایی هستند که میزان بارندگی کمتری از بارندگی قابل انتظار تا پایان فروردین ۹۴ را دریافت کرده اند به طوری که تهران از ۸۰ درصد بارندگی مورد انتظار در این مدت ۷۰ درصد و اصفهان از ۸۷ درصد بارندگی مورد انتظار در این مدت ۷۲ درصد را دریافت کرده است.

کد خبر 292999

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha