همشهری آنلاین: وزیر کشاورزی گفت در جهان ۹۰ درصد محصولات با آب سبز تولید می‌‌شود اما در ایران ۹۰ درصد محصولات با آب پرهزینه تولید می‌شود.

حجتی وزیر کشاورزی

به گزارش ایرنا محمود حجتی در نشست هم اندیشی مدیران، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و صنوف بخش کشاورزی و اعضای شورای آب استان کرمان افزود: 90 درصد محصولات دنیا با استفاده از آب سبز تولید می شود و این میزان در کشور ما 10 درصد است.

-------------------------------------------------------------------------------------

توضيح همشهري آنلاين:
آب سبز قسمتي از منابع آب تجديد پذير با برگشت اقتصادي است كه منبع
اصلي كشت ديم مي‌باشد. براي اطلاعات بيشتر مي‌توانيد از جمله مقاله " تخمين  آب آبي
و آب سبز..." مندرج در مجله علوم و فنون كشاورزي را از انيترنت بدست آوريد.

-------------------------------------------------------------------------------------

وی بیان کرد: قریب به اتفاق تمام گندم دنیا با آب سبز است اما در کشور ما چنین نیست. وی گفت: نباید خود را با کشاورزان اروپایی و آمریکایی مقایسه کنیم زیرا هزینه آب آنها در سرجمع خیلی کمتر از هزینه آب در کشور ماست.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: خشکسالی‌ها مقطعی نیست و همیشه وجود دارد لذا باید خود را با آن تطبیق داده و دنبال علاج بخشی باشیم. وی تصریح کرد: نباید زیاد درباره خشکسالی صحبت کرد زیرا موجب می‌شود در انتظار ترسالی باشیم و کاری انجام ندهیم.

حجتی گفت: امروز از 100 واحد فرضی بارش، 88 واحد را در اختیار داریم و این شرایط کشور را باید قبول داشته باشیم. وی تاکید کرد: باید خود را از نظر فرهنگی و نگاه و نیز در اجرا، برنامه‌ریزی و مدیریت آماده کنیم تا برخورد مناسبی با مساله کم آبی در کشور داشته باشیم.

وی افزود: این بارش‌ها در طول تاریخ وجود داشته و اجداد ما نیاز و رزق خود را متناسب با شرایط روز خود از این امکانات تامین کرده‌اند. وزیر جهاد کشاورزی گفت: دانش، تجربه و علم امروز بیشتر از آن است که بتواند نیازهای رفاهی ما را تامین کند و کشاورزان ما نیز سخت کوش ترین کشاورزان دنیا در ارتباط با مسایل آب هستند.

وی با اشاره به همکاری کشاورزان در اجرای طرح همیاران آب در استان کرمان افزود: بعید می‌دانم کشاورزی شاهد هدر رفت آب باشد و کاری انجام ندهد.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌وری ما در آب پایین است و باید دید در این حوزه چه کسی مقصر است. حجتی گفت: باید با تقویت کشاورزان و آموزش به آنها زمینه‌ای را فراهم کنیم که بهره‌وری از آب افزایش یابد.

وی افزود: از استاندار کرمان که در حوزه مربوط به اجرای طرح همیاران آب پیشقدم بوده و زحمت کشیده‌اند، تقدیر می‌کنم.

وی از کشاورزان استان کرمان به عنوان توانمندترین کشاورزان کشور یاد کرد و گفت: آبیاری تحت فشار در کرمان به خوبی اجرا شده است.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: دولت در سال‌های اخیر توجه خوبی به موضوع کشاورزی در کشور داشته است و امسال نیز شاهد پشتیبانی خوب دولت از این حوزه خواهیم بود.

وی گفت: این اطمنیان را می‌دهم که بخش عمده وقت ما به مسایل و مشکلات حوزه کشاورزی و دامپروری پرداخته می‌شود و همواره این مسایل را پیگیری می‌کنیم.

حجتی اضافه کرد: برخی در صدا و سیما صحبت کرده‌اند که چون من در بخش کشاورزی هستم به منافع مصرف کننده توجه نمی‌کنم که اینگونه نیست. وی گفت: برای مثال زمانی که افرادی درصدد افزایش قیمت مرغ تا هشت هزار تومان بودند توزیع گوشت مرغ منجمد را آغاز کردیم که آنها شایعات و جنگ روانی به راه انداختند و بحث‌های عجیب و غریبی را مطرح کردند.

وی بر همکاری و همراهی هرچه بیشتر نهادهای مردمی و کشاورزان با دولت برای رفع مشکلات بخش کشاورزی کشور تاکید کرد و افزود: امروز با روش‌های قدیمی نمی‌توان حرکت کرد و باید متناسب با شرایط روز در حوزه‌های مختلف گام برداریم.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: دامداران باید در صنعت لبنیات حضور مدیریتی، حضور اعمال نظر و حضور مالکیتی داشه باشند و ما را در این زمینه پشتیبانی کنند.

وی گفت: الگوی کشت از راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی است و آن را به صورت موضوعی در سطح ملی دنبال می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی پنجشنبه (3 ارديبهشت) برای انجام سفری دو روزه به همراه برخی از معاونان خود وارد کرمان شد و از طرح‌های مختلف کشاورزی در شهرستان‌های سیرجان، شهربابک، رفسنجان و کرمان بازدید کرد.

وی علاوه بر این نشست، جمعه در شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان با موضوع مقابله با زمین خواری و تغییر کاربری اراضی کشاورزی حضور یافت.

کد خبر 293123

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha