چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری از تدوین اطلس ملی امنیت آبی کشور خبر داد.

جزئیات طراحی اطلس ملی امنیت آب

به گزارش مهر، سیدعلی چاوشیان اظهار داشت: امروزه تمامی دولت‌ها کوشش می‌کنند در تدارک برنامه‌های توسعه خود، مقوله امنیت ملی را محور قرار داده و به‌ گونه‌ای برنامه‌‌ریزی کنند تا به بهبود و ارتقای امنیت در جامعه نایل آیند و یکی از وجوه این امنیت می‌تواند به‌ عنوان امنیت آبی تعریف شود.

مدیر مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری اظهار داشت: اين مركز در حال تهيه طرح مفهومي اطلس ملي امنيت آبي حوضه‌هاي آبريز شش‌گانه اصلي كشور است که پايه و اساس اين طرح مفهومي بيلان آبي كشور یعنی منابع تامين، منابع مصرف و مخاطره‌های آبي است.

وی با بیان این که برای پي بردن به نقش و تاثیر آب در امنيت کشور به مطالعه و تعریف شاخص‌های کمی و کیفی و شناخت نحوه اثر متقابل آب و امنیت ملی نیاز است ادامه داد: در بسیاری موارد، دسترسی به منابع آب کافی به مثابه یک ابزار قدرت و متقابلا کمبود منابع آب و یا عدم دسترسی به آن يک موضوع جدي تهدیدکننده قدرت و در نتیجه امنیت تلقی شده است.

چاوشیان با تاکید بر نقش آب در پايداري، توسعه و رفاه منطقه‌اي و ملي گفت: ضروري است به آب با نگاهي ويژه و با اين ديدگاه كه در آينده‌اي نزديک، امنيت ملي كشور به امنيت آبي وابسته است به بررسي مفهوم امنيت آبي، ابعاد آن، ‌مولفه‌ها و سرانجام شاخص‌هاي مربوطه در سطح منطقه‌اي و ملي پرداخته شود تا به كمک آن بتوان قضاوت‌هايي صحيح از وضعيت آبي ارایه کرد و در نهايت در برنامه‌‌ريزي‌‌هاي آينده از آن بهره برد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو نتيجه اين طرح پژوهشی را مقايسه وضعيت امنيت آبي حوضه‌هاي آبريز اصلي شش‌گانه كشور عنوان و ابراز امیدواری کرد: نتايج حاصل از اين طرح پژوهشی، تحولي را در برنامه‌ريزي‌هاي آينده منابع آب حوضه‌‌هاي آبريز اصلي كشور ايجاد کند.

کد خبر 289656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha