همشهری آنلاین: معاون فنی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان آن که کشور اکنون از لحاظ منابع آبی وارد مرحله تنش شده است، گفت: مجموع بارش سالانه در کشور ۴۰۰ میلیارد مترمکعب است که از این میزان حدود ۹۲ میلیارد مترمکعب روان آب، ۲۵ میلیارد مترمکعب آب‌های نفوذی و ۱۳ میلیارد متر مکعب جریان‌های سطحی است.

ایران دارای تنش آبی است

به گزارش ایرنا، عیسی بزرگ‌زاده با بیان این که در مجموع 130 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر در کشور داریم، افزود: وجود بالغ بر 70 میلیون نفر جمعیت و شرایط فعلی آبی، کشور را در حال حاضر در مرحله تنش آبی قرار داده است.

وی ادامه داد: سرانه مصرف آب در کشور یک هزار و 700 مترمکعب است که یک هزار و 710 مترمکعب نیز مرز تنش آبی است لذا پیش‌بینی می‌شود با افزایش جمعیت در چند سال آینده سرانه مصرف آب به یک هزار و 340 مترمکعب کاهش یابد.

به گفته وی، سرانه 500 مترمکعب مرز فقر مطلق آبی است.

بزرگ‌زاده افزود: جغرافیای ایران به گونه‌ای است که 56 درصد بارندگی در 30 درصد پهنه کشور اتفاق می‌افتد از این رو پراکنش منابع آبی نیز یکسان نیست.

وی به سرانه آب تجدیدپذیر در کشور اشاره کرد و گفت: سرانه آب تجدیدپذیر در ایران نصف آسیا، یک نهم آمریکای شمالی و یک چهارم متوسط جهانی است.

معاون فنی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران؛ ادامه داد: پراکنش بارندگی در کشور از 50 میلی‌متر در مراکز کویری تا 1600 میلی مترمکعب در بخش‌های شمالی پراکنده است و در 28 درصد از پهنه کشور یعنی یک سوم مساحت کشور سالانه کمتر از 100 میلي‌متر بارندگی داریم.

به گفته وی، آب شرب، کشاورزی و صنعت از هم جدا نشده‌اند و هر سه در یک فرآیند قرار دارند، اکنون مصرف آب هر ایرانی یک هزار و 500 تا یک هزار و 800 متر مکعب است.

وی گفت: همچنین 9 میلیارد مترمکعب در منابع آب‌های زیرزمینی کسری داریم که به اعتقاد برخی حل مشکل در انتقال آب بین حوزه‌ای است که قطعا اولین گزینه نیست بلکه باید شرایط برای انجام آن سنجیده شود.

وی تاکید کرد: طرح انتقال آب بین حوزه‌ای را اساسا برای آب شرب به کار می‌بریم.

بزرگ‌زاده افزود: اصلی‌ترین انتقاد در مورد آب مدیریت مصرف آن است و این که همه در نحوه استفاده از این منابع غفلت کرده‌ایم. اگر سدسازی در وضعیت دریاچه ارومیه تاثیر داشته قطعا نحوه مصرف منابع آبی نیز در این زمینه نقش به‌سزایی داشته است. همچنین حفر چاه از دیگر عوامل وضعیت کنونی دریاچه ارومیه است.

معاون فنی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران؛ گفت: 20 میلیارد مترمکعب آبی است که بعد از مصرف به کرخه باز می‌گردد که آن نیز آلوده به سموم مختلف است.

بزرگ‌زاده درخصوص شرایط آب در استان خوزستان، گفت: یکی از دلایل بروز ریزگرد در این استان برداشت‌های بی‌برنامه و مدیریت نشده از آب‌های زیرزمینی است که تغییر اقلیم و کاهش بارندگی نیز از دیگر دلایل بروز این وضعیت است.

سید هادی خاتمی رییس گروه دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: سالانه 70 درصد منابع آبی کشور تبخیر می‌شود.

وی افزود: در سال 1340 سرانه آب هر فرد ایرانی پنج هزار مترمکعب بود و این سرانه در برنامه توسعه چهارم، هزار مترمکعب بود که اکنون به یک هزار و 700 متر مکعب رسیده است.

خاتمی پیبش‌بینی کرد این سرانه در سال 1415 به مرز یک هزار متر مکعب برسد.

وی در خصوص بروز ریزگردها در کشور، گفت: ترکیه با احداث سد آتاتورک 47 میلیارد مترمکعب آب ذخیره کرده که معادل ذخیره آب تمام سدهای کشور ما است که می‌توان آن را به عنوان یکی از عوامل ریزگرد در نظر گرفت ولی کسی به آن نمی‌پردازد.

به گفته وی، در آمریکا برای ملاحظات زیست محیطی حدود 10 سد شکسته شده است.

خاتمی ادامه داد: بیش‌ترین درصد منابع آب در کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که رقم بیش از 80 درصد را به خود اختصاص داده است و متاسفانه هنوز به روش سنتی و غرقآبی آبیاری می‌شود.

وی تاکید کرد: باید بر روی منابع آبی به شکل فرامرزی متمرکز شویم و انتقال آب بین حوزه‌ای کارساز نیست.

وی گفت: برای تهران از کرج، طالقان و جاجرود و اکنون نیز از لار آب وارد کرده‌ایم اما مشکلی حل نشده است.

خاتمی گفت: کشورهای اطراف حاشیه خلیج فارس بیش از 10 میلیارد مترمکعب آب را برداشت و شیرین می‌کنند در حالی که کشور ما هنوز حدود 250 میلیون مترمکعب برداشت دارند.

وی تاکید کرد: برای حل مشکل منابع آبی انتقال بین حوزه‌ای جواب نمی‌دهد بلکه باید به سمت مدیریت صحیح و استفاده از فناوری‌های روز دنیا پیش برویم.

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست دوم تا پنجم ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا است.

کد خبر 288123

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha