چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ۵۰ درصد ظرفیت آبگیری ۱۵۹ سد تامین‌کننده آب شرب، صنعت، تولید برق، کشاورزی و پیشگیری از بروز سیلاب، در زمان حاضر خالی است.

۵۰ درصد مخازن سدهای کشور خالی است

به گزارش ايرنا، رضا راعی مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره وضعیت منابع آبی کشور با توجه به بارندگی‌های اخیر، افزود: تاکنون 205 روز از سال آبی را پشت سر گذاشته‌ایم و تنها حدود 160 روز دیگر باقی مانده که سه ماه آن تابستان و فصل گرما است.

وی با بیان آن که متوسط بارندگی در کشور 240 میلی‌متر است، ادامه داد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 170 میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم که تا این لحظه 70 میلی‌متر نسبت به رقم مورد نظر کاهش بارش را شاهد هستیم.

این مقام مسئول در خصوص وضعیت منابع آبی کشور نیز گفت: در حال حاضر ورودی آب به سدهای کشور 16.7 میلیارد مترمکعب بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 20.6 میلیارد مترمکعب بوده با کاهش 19 درصدی مواجه است.

راعی اظهار داشت: حجم مخازن سدهای کشور در حال حاضر 24.3 میلیارد مترمکعب است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 26.4 میلیارد متر مکعب بود، نشانگر کاهش هفت درصدی است.

وی با اشاره به این که متوسط بارندگی کشور تا امروز 170 میلی‌متر بوده است، گفت: در مدت مشابه سال گذشته متوسط بارندگی 192 میلی‌متر بوده که بارش امسال 12 درصد نسبت به سال قبل کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: متوسط بارندگی در بلندمدت نیز 199 میلی‌متر بوده که این میزان در مقایسه با متوسط بارندگی 170 میلی‌متر سال آبی جاری نشانگر کاهش 15 درصدی است.

مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به این که شش حوضه اصلی آبریز در کشور داریم، خاطر نشان کرد: سه حوضه آبریز وضعیت مناسب و سه حوضه با کاهش بارندگی روبه‌روست.

راعی گفت: در حوضه آبریز ارومیه تا امروز 250 میلی‌متر متوسط بارندگی را شاهد هستیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 45 درصد، حوضه آبریز دریای مازندران با 349 میلی‌متر بارندگی نسبت به مدت مشابه گذشته 27 درصد و حوضه آبریز سرخس با 172 میلی‌متر بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل 47 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با متوسط 213 میلی‌متر بارندگی 32 درصد، حوضه آبریز مرکز شرق با 74 میلی‌متر بارندگی با 15 درصد و حوضه آبریز فلات مرکزی با 116 میلی‌متر بارندگی 11 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.

به گفته این مدیر حوضه منابع آبی وزارت نیرو، میانگین شش حوضه آبریز کشور نسبت به سال گذشته 12 درصد کاهش و نسبت به بلندمدت یک درصد کاهش را نشان می‌دهد.

راعی با تاکید بر این که مردم باید شکرگزار نعمت‌های الهی باشند، تصریح کرد: البته نباید اشتباه کنیم چرا که میزان بارندگی چند روز اخیر مسکنی بیش نیست و هنوز از نظر حجم مخازن و میزان بارندگی کمبود داریم.

کد خبر 292275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha