همشهری آنلاین: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تا به امروز تصمیم نهایی برای اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان گرفته نشده است.

پروین فرشچی

به گزارش ایرنا، پروین فرشچی روز یکشنبه در نشستی خبری افزود: در دو تا سه سال اخیر موضوع انتقال آب خزر به سمنان مطرح بود و چون سازمان حفاظت محیط زیست باید حتما در خصوص این انتقال نظر دهد، بنابر این بدون مجوز این سازمان امکان اجرا وجود ندارد.

وی اظهار کرد: موضوعی که از نظر سازمان حفاظت محیط زیست مطرح است و بر آن تاکید دارد، این است که انتقال بین حوضه‌ای باید آخرین گزینه باشد زیرا در کشورهای دیگر دیده شده که انتقال آب بین حوضه‌ای تجربه خوبی نبوده است.

فرشچی تاکید کرد: درست است که با خشکسالی و کمبود آب مواجه هستیم که به مدیریت نابخردانه منابع آبی در دو تا سه دهه گذشته بر می‌گردد، اما باید تمام راه‌ها از جمله مدیریت بخش کشاورزی، مدیریت منابع آبی، بازچرخانی و صرفه‌جویی اجرا شود و اگر تمام این راه‌ها جوابگوی نیاز نبود، با رعایت تمام الزامات محیط زیستی، موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: در زمینه انتقال آب خزر به سمنان هنوز به نتیجه قانع‌کننده‌ای مبنی بر این که تنها راه برای آبرسانی به فلات مرکزی انتقال آب بین حوضه‌ای است، نرسیده‌ایم و مطالعات همچنان در حال انجام است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به طور کلی انتقال بین حوضه‌ای گزینه خوبی برای تامین نیاز آبی یک منطقه نیست البته شرایط یک منطقه با منطقه دیگر متفاوت است به عنوان مثال انتقال آب بین حوضه‌ای برای دریای عمان مشکل‌ساز نیست اما برای دریای خزر و خلیج فارس به علت شرایط خاص اکولوژیکی و بسته و نیمه بسته بودن توصیه نمی‌شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در خزر جنگل‌های هیرکانی و تغییر ارتفاع داریم و از سوی دیگر خزر دریایی بسته است بنابر این اجرای این طرح محیط زیست و حیات این پهنه آبی را تهدید می‌کند.

وی با بیان این که 90 درصد آب شیرین‌کن‌های حاشیه خلیج فارس و دریای عمان متعلق به کشورهای عربی است گفت: آب شیرین کن‌ها برای همان منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرند و انتقال اجرا نشده است زیرا این طرح بسیار متفاوت است چون اکوسیستم مبدا و مقصد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فرشچی درباره طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی گفت: این طرح به سازمان محیط زیست آمده است در حال بررسی است و چون پروسه ارزیابی زیست محیطی زمان‌بر است بنابر این به وقت بیش‌تری نیاز داریم.

  • افزایش 1.5 درصدی شوری آب خلیج فارس

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد شوری آب خلیج فارس در 50 سال گذشته حدود 1.5 درصد افزایش داشته، البته این افزایش کانونی است یعنی فقط بخش‌هایی افزایش شوری داشته است.

وی افزود: درست است که به علت تغییر اقلیم و خشکسالی میزان تبخیر افزایش یافته، اما فعالیت آب شیرین‌کن‌ها، خشک شدن رودخانه‌ها و کاهش ورودی آب شیرین به خلیج فارس و افزایش نیاز آبی کشورها عملا موجب بالا رفتن شوری آب خلیج فارس شده است.

فرشچی تاکید کرد: برای کاهش میزان شوری عملا کاری نمی‌توانیم انجام دهیم، مگر این که مانع ورود آب رودخانه‌ها به خلیج فارس نشویم تا تعادل بین آب شور و شیرین برقرار شود.

وی گفت: بالارفتن میزان شوری آب در خلیج فارس گونه‌های گیاهی و جانوری موجود در این پهنه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حیات آنها را با خطر مواجه می‌کند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در حال مطالعه تاثیر تغییرات اقلیم بر روی اکوسیستم دریایی هستیم.

وی تاکید کرد: ایران دارای سه دریای بزرگ شامل دریای خزر در شمال، دریای عمان و خلیج فارس در جنوب است که ساختار فعلی ما برای مدیریت مسائل مهم این پهنه‌ها کافی نیست و باید گسترده‌تر شود که بر این اساس در حال تهیه سند توسعه دریایی هستیم. 

کد خبر 344010

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha