چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
۰ نفر

ترجمه‌ی عباس تربن: وقتی حرف از سوءتفاهم است، هیچ‌چیز درست نیست؛ سوءتفاهم به زبان ساده، خطا در دریافت منظور دیگران یا معنای رفتارشان است. ما گاهی دیگران یا خود را به‌خاطر چیزی یا کاری سرزنش می‌کنیم و بعداً متوجه می‌شویم که هیچ‌کس واقعاً مقصر نبوده است.

سوءتفاهم طبیعی است و ممکن است برای هرکسی پیش بیاید، اما تو می‌توانی از رخ‌دادنش جلوگیری یا آن را برطرف کنی تا از آسیب‌ها و خسارت‌هایش کم کنی.

* * *

قبلش فکر کن

اولین راه پیشگیری از سوءتفاهم این است: قبل از عکس‌العمل نشان‌دادن فکر کن! دلیل بیش‌تر عکس‌العمل‌های اشتباه یا توهین‌آمیز این است که آدم‌ها به چیزی که قرار است بگویند، فکر نمی‌کنند. به‌خاطر داشته باش که صداقت‌داشتن بهانه‌ی خوبی برای فکرنکردن نیست. خوب است بیش از اندازه کنایه‌وار صحبت نکنیم و از به‌کار بردن کلمه‌هایی که به‌طور کامل از بار معنایی و بار حسی‌شان آگاه نیستیم، خودداری کنیم.

* * *

دیدت را تغییر بده

برخورد انتقادی داشته باش، اما بدگمان نباش. اگر فکر می‌کنی دیگران همیشه با نظر تو مخالفت می‌کنند، نگاهت را تغییر بده و دید مثبت داشته باش. وقتی با بقیه مهربانی کنی، چیزی که از آن‌ها دریافت خواهی کرد، مهربانانه خواهد بود. در ضمن گذشت‌کردن به‌خصوص وقتی می‌دانی اشتباه از تو بوده، می‌تواند خیلی از سوءتفاهم‌ها را برطرف کند.

* * *

به ریزه‌کاری‌ها دقت کن

کلمه‌هایت را با دقت انتخاب کن و در بیان حرف‌هایت از کلمه‌های مبهم استفاده نکن. جمله‌هایت را ناتمام رها نکن و مواظب لحن و بلندی صدایت باش. همیشه ارتباط چهره به چهره را به راه‌های دیگر ترجیح بده. به تفاوت‌های فرهنگی توجه داشته باش و حواست باشد که بعضی کلمه‌ها و جمله‌ها می‌توانند در فضاهای مختلف، معناهای مختلف داشته باشند.

* *‌ *

خوب ببین و گوش کن

بیش‌تر سوءتفاهم‌ها به این دلیل رخ می‌دهند که ما به‌طور کامل به آن‌چه گفته‌شده گوش نمی‌دهیم. خوب گوش کن و خوب مشاهده کن تا چیزی از چشمت پنهان نماند و دیده‌ها، شنیده‌هایت را تکمیل کند. اگر درباره‌ی چیزی شک داری، باید قبل از این‌که سوءتفاهم در ذهن و دلت رخنه کند، آن را تأیید یا رد کنی. اگر لازم است تردیدت را به‌طور شفاف بیان کن و از طرف مقابل توضیح بخواه.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۱

کد خبر 258373
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز