ترجمه‌ی عباس تربن: هرکدام از ما راه خودمان را برای یادگیری داریم. تکنیک‌های عمومی‌ای هم هستند که کم و بیش از آن‌ها استفاده می‌کنیم؛ مثلاً تکرار مطالب و دوباره و سه‌باره خواندن یا استفاده از کارت حافظه و مرور مطالب به این شیوه.

البته بعضی‌وقت‌ها هم چیزهایی که یاد گرفته‌ایم، از مغزمان فرار می‌کند که می‌تواند آزاردهنده باشد. در این‌جا به‌طور خلاصه راه‌های مؤثری را معرفی کرده‌ایم که به تو در یادگیری و به‌خاطر سپردن درس‌ها کمک می‌کنند.

* * *

بهترین ساعت مطالعه

بعضی آدم‌ها مغزشان صبح بهتر کار می‌کند، بعضی‌ دیگر شب. بهترین ساعت روزت را از نظر سطح انرژی و آمادگی یادگیری پیدا کن و آن را به مطالعه اختصاص بده.

می‌توانی تمام روز قبل از امتحان را مطالعه کنی یا به مرور مطالبی بپردازی که قبلاً خوانده‌ای. اما مطالعه‌ی شب قبل از امتحان را  بی‌خیال شو و به‌جایش یک خواب آرام را تجربه کن. چون هیچ‌چیز مثل یک خواب خوب، حافظه را آماده نگه نمی‌دارد و مستحکم نمی‌کند.

* * *

حافظه‌ی درختی

سعی کن مطالب را روی یک حافظه‌ی درختی ثبت کنی. یعنی چه؟ یعنی اگر قرار است مطالب یا اعداد مختلفی را حفظ کنی، اول شاخه‌های بزرگ (مطلب اصلی) را ایجاد کن و بعد برگ‌های کوچک (همان اعداد و مطالب ریزریز) را به آن‌ها بچسبان.

خیلی‌وقت‌ها استفاده از حافظه‌ی بصری هم موجب تقویت یادگیری می‌شود. بنابراین سعی کن کلمه‌ها، مفهوم‌ها و... را در ذهنت به یک تصویر وصل کنی تا بهتر در یادت بماند.

* *‌ *

خط، ستاره، های‌لایت

خط‌کشیدن زیر تعریف‌های اصلی، ستاره‌گذاشتن کنار اطلاعات مهم یا های‌لایت‌کردن سطرهایی که باید حتماً در ذهن بمانند، واقعاً معجزه می‌کنند.

کشیدن نمودار و مقایسه‌ی مطالب مختلف با هم نیز نقش مهمی در یادگیری آن مطالب دارند و موجب می‌شوند آن‌ها را راحت‌تر به‌خاطر بیاوری.

درس‌هایت را با صدای بلند بخوان تا هنگام یادگیری علاوه بر حس بینایی، حس شنوایی‌ات هم درگیر شود.

* * *

اگر یادت رفت...

فراموش‌کردن بعضی اطلاعات سر جلسه‌ی امتحان، اتفاقی عادی است. بنابراین قبل از هرچیز خونسردی‌ات را حفظ کن و سعی کن با استفاده از یکی از راه‌های زیر، مطالب فراموش‌شده را به یاد بیاوری:

* چشم‌هایت را برای یک لحظه ببند و صفحه‌ی کتاب یا جزوه‌ای را که مطلب در آن بوده، در ذهنت مجسم کن.

* فضا، موقعیت یا محلی را که در آن مطالعه کرده‌ای، به‌خاطر بیاور.

* درباره‌ی مطالب نزدیک یا مفاهیم مرتبط با موضوع فراموش‌شده فکر کن.

* اگر برای مطالب حفظ‌کردنی مثل اسم کتاب‌ها از تکنیک «مخفف‌سازی» استفاده کنی، می‌توانی در موقع نیاز راحت‌تر اطلاعات را به‌یاد بیاوری. مثلاً اگر در به‌خاطرسپاری نام کتاب‌های نظامی (مخزن‌الاسرار، لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، هفت پیکر و اسکندرنامه) اول اسم کتاب‌ها را به هم بچسبانی «ملخ‌ها» تشکیل می‌شود که دیگر از یادت نمی‌رود.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۳

کد خبر 260423
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز