ترجمه‌ی عباس تربن: زندگی جدا از استرس نیست، به‌خصوص فصل امتحانات هم که باشد و کلی درس جورواجور منتظر برای خوانده‌شدن! در این‌جا به تو پیشنهادهایی می‌کنیم که کمک می‌کند با استرس و اضطراب این دوره برخورد بهتری داشته باشی و در امتحان‌هایت موفق‌تر باشی.

* * *

خودت را با بقیه مقایسه می‌کنی؟

هیچ‌وقت توانایی‌هایت را با دوست‌هایت مقایسه نکن. «وای، خدا! تو شش بار این فصل را خوانده‌ای؟ من فقط یک‌بار مرورش کرده‌ام». البته صحبت با کسی که همدرد توست و موقعیتت را درک می‌کند، می‌تواند از اضطرابت کم کند.

* * *

چه‌جوری یاد می‌گیری؟

هیچ می‌دانی که آدم‌ها همه از یک راه یاد نمی‌گیرند؟ (مثلاً بعضی‌ها یادگیری بصری و تصویری‌شان قوی است و بعضی‌دیگر در یادگیری شنیدنی بااستعدادترند). مهم نیست که تو چه‌طور مطلبی را یاد می‌گیری، فقط توانایی‌ات را با شیوه‌ی یادگیری‌ات هماهنگ کن و مطمئن شو راهی که انتخاب کرده‌ای و مسیری که برای موفقیت در پیش گرفته‌ای، برای تو بهترین است.

* * *

فضای راحتی داری؟

سعی کن فضایی که در آن مطالعه می‌کنی، راحت و آرام باشد. این‌کار استرس تو را کاهش می‌دهد و قدرت یادگیری‌ات را بالا می‌برد. اگر از آن‌هایی هستی که عادت به شنیدن موسیقی دارند، می‌توانی از موسیقی کلاسیک (البته با صدای آرام) در پس‌زمینه‌ی مطالعه‌ات استفاده کنی.

* * *

وسط امتحان مضطرب می‌شوی؟

اگر وسط امتحان به هر دلیلی ناگهان استرس، وجودت را فرا گرفت، تکیه بده، نفس عمیقی بکش و سعی کن روی نفس‌کشیدنت تمرکز کنی و کنترل تنفست را به‌دست بگیری. این‌ تمرین کمک می‌کند آرامشت را دوباره پیدا کنی و کنترل اوضاع را به دست بگیری.

* * *

دیگر چه می‌توانی بکنی؟

هیچ می‌دانستی که هفت تا هشت ساعت خوابیدن در روز موجب می‌شود که بتوانی به‌شکل موفق‌تری با موقعیت‌های استرس‌آور کنار بیایی؟

۳۰ دقیقه ورزش روزانه هم تأثیر قابل‌توجهی در کاهش تنش و بالارفتن اعتماد به‌نفس دارد. کمی پیاده‌روی، دویدن و نرمش‌کردن می‌تواند علاوه بر فواید آرامش‌بخش، وزنت را کاهش دهد و اندامت را متناسب کند.

به این‌ها اضافه کن خوردن غذای تازه، میوه و سبزیجات را. برای این‌که ذهنت خوب کار کند، باید جسمت را از مواد مقوی پر کنی.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۳

کد خبر 259827

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار