سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

ترجمه‌ی عباس تربن: مادرها در آشپزی لنگه ندارند، اما آشپزی یک‌ کار زنانه نیست. آشپزی یک مهارت عمومی است و پسر و دختر نمی‌شناسد. خوب است تو هم استعدادت را در این زمینه امتحان کنی و ضمن لذت‌بردن از آن، توانایی‌هایت را بالا ببری؛ کسی چه می‌داند، شاید یک‌روز شدی سرآشپز یک رستوران معروف!

* * *

راه دراز آشپزی

تا حالا به آشپزی فکر کرده‌ای؟ آشپزی راه درازی را طی کرده تا به آشپزخانه‌های امروز رسیده. آدم‌های اولیه که آتش نداشتند و کارشان شده بود خام‌خواری. بعد هم که آتش را کشف کردند، در فضای بیرون غذایشان را روی آتش می‌پختند. اما امروز راه‌های متفاوتی برای آماده‌کردن یک غذای لذیذ کشف شده: آب‌پزکردن، تفت‌دادن، سرخ‌کردن، بریان‌کردن، پختن با ماکروویو، بخارپز‌کردن، کباب‌کردن و... تو می‌توانی از این‌همه راه برای درست‌کردن یک غذای خوشمزه استفاده کنی.

 

مهارت‌های اولیه

اگر می‌خواهی آشپز خوبی بشوی، باید مهارت‌های اولیه‌ی آن‌ را یاد بگیری: هم‌زدن و مخلوط‌کردن، رنده‌کردن، ورز‌دادن، بریدن و قطعه‌قطعه کردن، خیساندن و...

 

معجزه‌ی چاشنی‌ها

نقش ادویه‌ها و چاشنی‌های متنوع و مناسب را در خوشمزه‌شدن غذا دست‌کم نگیر: نمک، فلفل، زردچوبه، آویشن، زعفران، دارچین، کاری، انواع سس‌ها و...

 

تعادل در طعم

هنگام آشپزی، گاه به گاه غذایت را مزه‌مزه کن. این‌کار به تو کمک می‌کند بین مزه‌ها تعادل برقرار کنی و درباره‌ی مراحل بعدی آشپزی‌ات تصمیم درستی بگیری.

 

هشدار: کمربند ایمنی آشپزی را ببند

در فضایی امن و ترجیحاً همراه مادر، پدر یا خواهر و برادر بزرگ‌تر آشپزی کن. وقتی اجاق روشن است و غذا در حال پختن، بالای سرش بمان و از آشپزخانه بیرون نرو. خطر سوختن غذا و به‌خصوص آتش‌سوزی را جدی بگیر.

 

قدم به قدم به قدم

آشپزی را آرام‌آرام شروع کن و از همان اول سراغ غذاهای سخت نرو، بهتر است اول غذاهای راحت‌تر را انتخاب کنی. در ضمن توقع نداشته باش که اولین دست‌پختت عالی و بی‌نقص باشد!

 

خلاقیت و پشتکار

وقتی درست‌کردن غذاهای معمول را یاد گرفتی، دست به امتحان و آزمایش بزن. مواد غذایی و خوراکی‌های مختلف را با هم ترکیب کن و سعی کن غذاهای تازه‌ای درست کنی. البته اگر یک‌بار نتیجه‌ی آشپزی‌ات وحشتناک از آب درآمد، نگران نباش و ناامید نشو. کسی که پشتکار داشته باشد، بالأخره موفق می‌شود.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۵

کد خبر 251767
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز