پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

ترجمه‌ی عباس تربن: یکی از کارهای مهم در فصل سرما، توجه به دمای هوا و اخبار هواشناسی است. در این‌جا چند پیشنهاد زمستانی برایتان داریم که حسابی گرمتان می‌کند.

لباس دولایه بهتر از لباس یک‌لایه

پوشیدن چند لباس نسبتاً گرم، بهتر از یک لباس خیلی گرم است. روی همه‌ی لباس‌ها یک چیز ضدآب و مقاوم در برابر آب بپوش (لباسی از جنس مواد مصنوعی و پلاستیکی). لباس زیرین هم می‌تواند یک لباس ضخیم از جنس پشم باشد. اما از پوشیدن لباس‌های نخی خودداری کن، چون درست بغل پوستت است و اگر خیس شود، حسابی به دردسر می‌افتی. پوشیدن لباس‌های زیپ‌دار هم توصیه می‌شود، چون می‌توانی متناسب با وضعیت هوا گرم بمانی یا خنک شوی.

* * *

توصیه برای هوای خیلی سرد

پوشیدن کلاه از بیرون‌رفتن گرما از طریق سر جلوگیری می‌کند. دستکش هم همین‌کار را می‌کند، ضمن این‌که در سرمای شدید از آسیب‌دیدن پوست جلوگیری می‌کند.

در هوای زیر صفر درجه حتماً از شال‌گردن یا یک ماسک دهان استفاده کنید. این‌کار موجب می‌شود هوایی که به داخل ریه‌تان فرو می‌برید، کمی گرم‌تر شود.

* * *

آب زیاد بخور

آدم در هوای سرد چون از شدت گرما در حال ذوب‌شدن نیست، نوشیدن مایعات را فراموش می‌کند. اما باید بدانی که بدن انسان در هوای سرد هم عرق می‌کند و نیازش به مایعات کم نمی‌شود. بنابراین حواست باشد که در طول روز از مایعات (به‌خصوص مایعات گرم) استفاده کنی.

* * *

ورزش هم‌چنان در گردش

اجازه نده سردی هوا مانع ورزش‌کردنت بشود. اگر مبتلا به بیماری‌های خاص مثل تنگی‌نفس، بیماری‌های قلبی و... هستی، حتماً قبل از ورزش در هوای سرد با دکتر مشورت کن.

در هوای خیلی سرد (مثل منفی ۲۰ درجه) نیز می‌توانی استفاده از فضاهای داخلی مثل باشگاه را جایگزین ورزش در هوای آزاد بکنی.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌هایی که می‌توانی موقع ورزش‌کردن مرتکب شوی، پوشیدن لباس زیاد است. تحرک موجب تولید مقداری گرما می‌شود و بهتر است از لباس‌هایی استفاده کنی که بتوانی در موقع نیاز آن‌ها را کم و زیاد کنی.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۶

تصویرگری: مریم سادات منصوری

کد خبر 243160
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز