ترجمه‌ی عباس تربن: آدم‌های شاد کارهای زیادی می‌کنند. آن‌ها برای سپاس‌گزاری از داشته‌هایشان وقت می‌گذارند، مثبت‌اندیشی را ترویج می‌دهند، مهربانی را تمرین می‌کنند، رابطه‌های دوستانه را گسترش می‌دهند و...

اما آن‌ها علاوه بر همه‌ی این‌ها، از بسیاری کارها هم دوری می‌کنند. مثل چی؟ مثل این پنج کار نادرست که آدم‌های شاد هیچ‌وقتِ هیچ‌وقت هیچ‌وقت نزدیکشان هم نمی‌شوند!

* * *

بگذار دیگران ارزشت را تعیین کنند

وقتی تو بی‌آن‌که خودت را با بقیه مقایسه کنی، از این‌که خودت هستی راضی باشی، در نگاه دیگران هم باارزش خواهی بود. هیچ‌وقت قضاوت درباره‌ی ارزش وجودت را به نگاه و حرف دیگران واگذار نکن. هیچ‌کس حق این‌کار را ندارد و دیگران حتی اگر داستان زندگی‌ات را شنیده باشند و تو را بشناسند، به‌جای تو زندگی نکرده‌اند. پس حرف‌های دیگران را از یاد ببر و به این‌که خودت هستی، افتخار کن!

* * *

شادی‌هایت را در گروی آرزوهایت قرار بده

شاد نبودن و راضی‌نبودن از زندگی، نتیجه‌ی فاصله‌ی بین داشته‌ها و  خواسته‌ها (آن‌چه باید داشته باشیم، ولی نداریم) است. اگر خوب فکر کنی، متوجه می‌شوی که تو برای شاد بودن به چیزی بیش‌تر از آن‌چه الآن داری، نیاز نداری. اجازه نده شادی‌هایت به گروگانِ هیچ‌چیز و هیچ‌کس گرفته شوند و یادت باشد که لذت‌بردن از زندگی، حق طبیعی توست.

* * *

رنجش را در دلت نگه‌دار

همین امروز خودت را از شرّ خاطره‌های بد گذشته خلاص کن. آن‌چه در گذشته اتفاق افتاده، تنها یک فصل از کتاب زندگی تو بوده، نه همه‌ی آن. تنها کاری که باید بکنی، این است که کتاب را ورق بزنی و به فصل‌های تازه‌تر و شادتر برسی. همه‌ی ما در نتیجه‌ی تصمیم خود یا رفتار بقیه لطمه‌‌هایی خورده‌ایم که گاه تا مدت‌ها آزارمان داده. اما نگه‌داشتن خاطره‌شان هربار ما را به قدر همان بار اول خواهد آزرد.

* * *

خودت را با دیگران مقایسه کن

دیگران را فراموش کن و از حسرت‌خوردن به زندگی آن‌ها دست بردار.  تو روی نقشه‌ی منحصر به‌فرد خودت در حال سفری و راه متفاوتی را طی می‌کنی. گاهی دلیل ناراحتی ما، مقایسه‌ی خود با بقیه است؛ این‌کار موجب می‌شود صدای درونمان را در هیاهوی پارازیت‌ها و سروصداهای بیرونی نشنویم و از یاد ببریم.

* * *

در فضاهای منفی باقی بمان

تصمیم‌های درست در فضای سالم، طبیعی و لذت‌بخش گرفته می‌شوند. بنابراین از خودت در مقابل فضاها و آدم‌های منفی‌باف محافظت کن. وقتی بقیه از تو می‌خواهند که در ناله‌کردن با آن‌ها همنوا بشوی و نقش قربانی را بازی کنی، باید از آن‌ها فاصله بگیری و ارتباطت را با آن‌ها کم‌رنگ کنی.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۹

تصویرگری: مریم سادات منصوری

کد خبر 235865
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز