ترجمه‌ی عباس تربن: تقریباً همه‌ی ما کابوس‌های شبانه را تجربه کرده‌ایم و این موضوع، تا حدودی عادی است.

اما اگر این کابوس‌ها ادامه پیدا کنند یا زیاد شوند، باید فکری جدی به‌حالشان بکنیم؛ وگرنه زندگی‌مان را مختل می‌کنند. این مطلب راه‌حل‌هایی برای کنترل کابوس‌های شبانه در اختیارمان می‌گذارد.

* * *

زمان خوابت را ثابت کن

سعی کن با تعیین زمان مشخصی برای خواب شبانه، بر رؤیاهای بدت غلبه کنی. مدت زمان خوابت باید آن‌قدر باشد که دیگر نیازی به چرت ظهر یا عصرگاهی نداشته باشی.

* * *

دیر غذا نخور

از مصرف خوراکی‌های کافئین‌دار به‌خصوص در ساعات پایانی شب خودداری کن. در ضمن بهتر است بلافاصله یا در فاصله‌ی کوتاهی قبل از خواب، غذا نخوری، چون می‌تواند موجب کابوس شود.

* * *

هر روز ورزش کن

در طول روز ورزش کن و تحرک داشته باش که هر دوی این‌ها راه‌های خوبی برای برطرف‌کردن کابوس هستند. اما درست قبل از رفتن به رختخواب این کار را نکن.

* * *

مواظب داروهایت باش

بعضی‌وقت‌ها مصرف بعضی از داروها می‌تواند موجب اختلال در خواب شبانه شود. بنابراین اگر تحت درمان هستی و دارو مصرف می‌کنی، خوب است که موضوع را با دکترت در میان بگذاری و با هم این مسئله را بررسی کنید.

* * *

فیلم ترسناک، ممنوع!

خواب آرام، نتیجه‌ی آرامش قبل از  آن است؛ بنابراین کنارگذاشتن فیلم‌های ترسناک یا بازی‌های خشن می‌تواند مفید باشد.

* * *

از حرفه‌ای‌ها کمک بگیر

اگر کابوس‌های شبانه واقعاً آزارت می‌دهند و تو را پر از استرس و نگرانی می‌کنند، بهتر است پیش یک مشاور یا روانکاو بروی و با او مشورت کنی.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۵

کد خبر 231403

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار