گروه سیاسی: یک معاون آژانس انرژی اتمی هفته آینده به تهران می‌آید؛ سفر اولی هاینون در پی توافق هفته گذشته علی لاریجانی و محمد البرادعی برای بررسی برخی ابهامات باقی‌مانده در پرونده هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد.

علی اصغر سلطانیه نماینده‌ دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تایید این خبر به ایسنا گفت: وی به همراه چند تن از مسئولان بخش‌های مختلف آژانس از 20تا 22 تیر برای بررسی یک برنامه‌ کاری که به تمامی مسایل باقیمانده‌ مربوط به برنامه‌ هسته‌‌ای ایران پاسخ خواهد داد، به تهران می‌آیند.

وی تاکید کرد: این گروه از بازرسان آژانس نیستند و هیچ بازرسی از تاسیسات هسته‌‌ای ایران نخواهند داشت.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیداری که دوم تیر در وین انجام گرفت، اعلام کردند که ایران و آژانس بر روی یک برنامه‌ کاری کار خواهند کرد که به تمامی مسایل باقیمانده‌ مربوط به برنامه‌ هسته‌‌ای ایران پاسخ خواهد داد.

سفر روسی

در همین حال ایرنا خبر داد که سرگئی اشماتکو رئیس شرکت روسی پیمانکار نیروگاه‌اتمی بوشهر (اتم استروی اکسپورت ) امروز به تهران خواهد آمد.

کامران کامرانی مدیر روابط عمومی شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران گفت که اشماتکو در راس هیاتی‌مالی و فنی برای بررسی علل تاخیر در عملیات اجرایی نیروگاه اتمی بوشهر به تهران سفر می‌کند.

شرکت روسی اتم استروی اکسپورت از هشتم ژانویه  ۱۹۹۵میلادی، عملیات ساخت نیروگاه اتمی‌بوشهر را آغازکرده و تاکنون بهره‌برداری از این نیروگاه، پنج بار از سوی روسیه به تعویق افتاده است.

بر اساس پنجمین توافق که در سفر رضا آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی در سال  ۸۵ به مسکو صورت گرفت، آقازاده و سرگئی کریینکو رئیس آژانس فدرال اتمی روسیه توافقنامه‌ای موسوم ‌به توافقنامه  ۲۶ سپتامبر  ۲۰۰۶را امضا کردند که بر اساس آن روسیه متعهد شد تا پایان شهریور ۸۶  واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر را به صورت آزمایشی راه‌اندازی کند.

کد خبر 25510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز