همشهری‌آنلاین- معصومه‌کیهانی: یک دهه از این تصور که پیشرفت تکنولوژی باعث کهنه شدن سریع خبرهای هفتگی می‌شود، می‌گذرد

اکنون به نظر می‌رسد  سال 2007 سال اوج تغییرات در میان سه نشریه بزرگ باشد

در سال 2006 سه هفته نامه سنتی بزرگ، از صفحات ثابت، ظهور رقبای خبری چاپی و حفظ تیراژ قول داده شده به آگهی‌دهندگان در رنج بودند.

همه این موارد در وضعیت پنهان دشوارتری مثل چالش تولید هفتگی در قالب یک فرهنگ خبری شبانه‌ روزی (24ساعته)  بازتاب و نمود دارد.
اما آنچه تعجب‌‌‌ آور است این است که چرا این اندازه طول کشید تا این موضوع جمع‌بندی و مطرح شود.

تایم، غول هفته‌نامه‌های خبری در این زمینه، رهبری ایجاد تغییرات را دنبال می‌کرد.
این هفته‌نامه، راه جدیدی را برای تاریخ انتشار و ایجاد تعداد مخاطبان بیشتر را در پیش گرفت و امیدوار بود با این  تغییرات بتواند به زودی مخاطبان رسانه‌های چاپی و آنلاین را ترکیب کند.

تایم با طراحی دوباره وب سایت خود و با تاکید‌‌ زدایی از نسخه چاپی، به طور ضمنی رویکرد تحلیلی‌تری به خود گرفت و سپس تعداد کارکنان خود را کاهش داد.

اما به نظر می‌رسد نیوزویک، رقیب سنتی تایم، خود را برای پیشبرد یک حرکت زیگزاگی آماده می‌کند و امیدوار است  از اشتباهات یا موفقیت‌های "تایم" مواردی را بیاموزد. نیوزویک، همچنین از خطر کردن و تجربه‌کردن طرح‌های جدید نمی‌هراسد.

آیا نیوزویک، زیرکی لازم را دارد؟ یا خارج از قاعده حرکت می‌کند؟ به نظر می‌رسد اگر تایم در مسیر درستی قرار دارد، نیوزویک ممکن است از آن عقب افتاده باشد و اگر تایم، گستاخی و جسارت به خرج می‌دهد اما شرط را می‌بازد، نیوزویک شاید مانع انجام تجربه دیگران و ابراز جسارت آنها باشد.

به نظر می‌رسد نشریه "اخبار آمریکا و گزارش جهان" که کوچکترین نشریه از مجموعه این سه غول است (BIG THREE)، که بیشتر محتوای مورد نظر خود را دنبال می‌کند تا اینکه بر آنچه دیگران انجام می‌دهند، متمرکز شود.

این نشریه، نخستین هفته‌نامه بزرگی بود که با یک ساختار خبری بیشتر متمرکز بر وب، ارائه می‌شد. اگرچه تا سال 2007، تغییرات طراحی شده در مطالب، به روشنی در سایت مشهود نبود اما محتوای مجله در سال‌های اخیر بیشتر سیاست محور بود و این روش بخشی از تلاش این نشریه در یک دوره بلند مدت محسوب می‌شدکه با هدف ایجاد تمایز بین این نشریه با تایم و نیوزویک دنبال می شد

هنوز به نظر می‌رسد که این نشریه احتمالا رهبری دو نشریه رقیب دیگر- که در واقع نمود و جلوه‌ای از یک موفقیت بزرگ است- را دنبال می‌کند.

تئوری و دیدگاه مورد نظر شاید تا سال آینده، دقیقا مشخص و ارائه نشود. اما تغییر و دگرگونی موارد بنیادی بیشتری در مجموعه BIG THREE در حال شکل‌گیری و بروز است.

در ضمن، رقیب‌هایی مثل اکونومیست و نیویورکر، با همه تمایزهایی که دارند برخلاف تایم و نیوزویک به هم نزدیک می‌شوند و می‌توانند حتی با همان شیوه‌های قدیمی در چاپ، خوانندگان را به خوبی جذب کنند.

در مورد مجلاتی مثل"NATION" و "NATIONAL REVIEW"، می توان این نظریه را مطرح کرد که آنها جلوه جدیدی برای تماشا دارند که ممکن است شانس و اقبال آنها را دگرگون کند.

تیراژ این مجلات، براساس اینکه کدام حزب در قدرت است، افزایش یا کاهش می یابد. آن‌ها شاهد انتقال قدرت در واشنگتن و حزب‌های سیاسی در حال گذار و تحول هستند.

 www.Journalism.org

کد خبر 24389

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز