دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین- ترجمه معصومه کیهانی: روزنامه‌نگاران اگر مشاهده کنند در سازمان‌هایی کار می‌کنند که به شدت رفتار و منش سودجویانه مورد توجه است، رضایت چندانی از کارشان نخواهند داشت.

اما چگونه روزنامه نگاران، برخورد سودمدارانه کارفرمایان را که بر رضایت شغلی آنها تأثیرگذار است، می‌پذیرند؟

روزنامه‌نگاران معمولاً در صورتی از شغل خود رضایت دارند که ملاحظه کنند، کارفرمایان برای روزنامه‌نگاری حرفه‌ای ارزش قائلند. قطعاً نوع این ارتباطات است که نقش‌ اصلی این شغل را تعریف کرده و رقم می‌زند.

در این زمینه، مطالعه‌ای انجام شده که در شماره بهار 2006 فصلنامه معتبر روزنامه‌نگاری و ارتباطات جمعی، به چاپ رسیده‌است.

1149 روزنامه‌نگار آنلاین، و رادیو و تلویزیونی، که در این بررسی نظرات‌شان جمع‌بندی شده، عموماً به این مقوله پرداخته‌اند که به واقع سازمان خبری آنها تا چه اندازه اهداف تجاری و منفعت‌جویانه را دنبال می‌کند.

همچنین آنهابه نسبت سرپرستان بخش‌های مختلف سازمان رسانه‌ای، کمتر این مسئله را می‌پذیرند که کارفرمایان، مزایا و پاداشی را برای اهداف حرفه‌ای روزنامه‌نگاری قرار دهند.

البته سرپرستان کمتر در این مورد دلسرد هستند، چراکه سازمان‌های آنها کسب منافع سرشار را دنبال می کنند. اما آنها نیز از دیدگاه روزنامه‌نگاران درخصوص عدم تعادل بین رفتار و منش منفعت طلبانه و اصول روزنامه‌نگاری، تأثیر بسیاری پذیرفته‌اند.

سرپرستان معتقدند، نگاه و رفتار منفعت‌جویانه صاحبان سازمان‌های خبری، باید در امتداد پیشبرد روزنامه‌نگاری حرفه‌ای قرار گیرد. در واقع آنها نیز از وضعیت فعلی ناراضی‌اند.

در نظرات روزنامه‌نگاران، سازمانی ارزشمند است که صاحبان و مدیران آن، کیفیت بالای انجام حرفه‌ای کار روزنامه‌نگاری را اصلی مهم و اساسی تلقی کنند.

به گفته محققان این موضوع واقعیت دارد. زیرا سرپرستان مایلند مسئولیت‌های گسترده‌ای داشته‌باشند و در این صورت بتوانند رضایت شغلی‌شان را در یک سازمان خبری قابل احترام به دست آورند.

به‌گونه‌ای که در چارچوب وظایف مدیریتی خود، بیشتر دستیابی به اهداف روزنامه‌نگاری حرفه‌ای دنبال شود تا رسیدن به منافع شخصی و سازمانی.

کد خبر 1120

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز