همشهری آنلاین- ترجمه معصومه کیهانی: فکر می‌کنید سلامت عاطفی چگونه بر احساس، افکار و رفتار ما تاثیر می‌گذارد؟ هیچکس همیشه شادمانی را به خوبی احساس نمی‌کند، مثبت و معقولانه فکر و رفتار نمی‌کند. اما اگر شما در یک وضعیت خوب کلی ذهنی باشید، لذت بردن از زندگی خیلی راحت‌تر است.

یک تحقیق بالینی نشان‌می دهد؛ شادی، سلامتی، رضایت و خرسندی، هماهنگی و لذت و صلح همه، دقیقا به همان معنا نمود نمی‌یابند. اما در بطن همه آن‌ها به نوعی "احترام به خود" و یک چشم‌انداز مثبت از زندگی وجود دارد.

رازهای سلامتی در زندگی

یک زمانی گفته می‌شد که راز شادمانی، داشتن کسی برای دوست‌داشتن، کاری برای انجام‌دادن و چیزی برای مراقبت‌کردن است. در این نظر، احتمالا حقیقتی وجود دارد. اگرچه منظور این نیست که شما باید یک همسر یا شریک قابل پرستش یا یک شغل خیلی معتبر و یک سفر جهانی داشته باشید تا اینکه به یک زندگی لذت‌بخش نزدیک شوید.
"کسی برای دوست داشتن" می‌تواند یک دوست، خویشاوند یا حیوان اهلی باشد. کاری برای انجام دادن و مراقبت کردن هم می‌تواند درست هرچیزی باشد که شما از آن لذت می‌برید.
اما حتی اگر شما این سه چیز را داشته باشید، ممکن است در این موقعیت هم زمان هایی باشد که شما احساس خوشحالی زیادی نکنید.
حال ما می تواند از عوامل مختلفی تاثیر بپذیرد. عواملی مانند روش زندگی، تجربیات گذشته و دلایل ژنتیک. دانشمندان می گویند آدم‌هایی که معمولا به نظر می‌رسند حالشان خوب است به طور طبیعی ممکن است از سطح بالاتری از ذات قابل اطمینانی برخوردار باشند که همان تغییرات هورمونی است.
این تغییرات، زمانی که ما از خودمان لذت می‌بریم یا وقتی اتفاق‌های خوشایندی پیش می‌آید، در مغز اتفاق می‌افتند و احساس خوب ما را شکل می‌دهند.
اما تنها بخشی از وضعیت ذهن ما تحت تاثیر گذشته یا عوامل فیزیکی است. بقیه به خودمان مربوط می‌شود؛ راه‌هایی که ما برای مدیریت جنبه‌های مختلف زندگی‌مان انتخاب می‌کنیم و تاثیر زیادی که ما بر احساس‌مان داریم نسبت به آنچه که ممکن است فکر کنیم.
ما معمولا نمی‌توانیم از بروز افکار منفی اجتناب کنیم. اما یکی از رازهای تعادل ذهنی، توانایی در توجه‌کردن به زمانی است که شما در حال‌"انتخاب کردن" یا "اجازه دادن به خودتان" برای فکرکردن به صورت منفی هستید؛ به جای اینکه این روند را در حالت مثبت طی کنید و متوجه باشید که روش زندگی شما بر "حال"‌تان تاثیرگذار است.  

عوامل ایجاد کننده احساس خوب

- تمرکز و تمدد اعصاب
- توانایی در بیان احساس خود
- هدف گذاری برای اهداف قابل دسترسی
- اختصاص زمانی به چیزهایی که برای شما لذت بخش است
- پیگیری یک رژیم سالم
- دنبال کردن ورزش یا تمرینی که برای شما خوشایند است
- کاری که شما در نهایت، پاداشی در برابر انجام آن دارید
- ایجاد یک تعادل راحت و مناسب بین کار و زمان فراغت
- اختصاص زمانی برای خودتان که آنچه علاقه مندید انجام دهید
- قرار‌دادن زمانی برای دوستان و خانواده


مواردی که می‌تواند در زندگی شما کاهش یابد

- استرس خیلی زیاد
- احساسات نومیدانه و خشم‌آلود
- انتظار خیلی زیاد از خودتان
- احساسات و افکار منفی

احترام به خود

یک عامل مهم در ایجاد سلامتی، احترام به خود است. تعاریف متفاوتی از این واژه، شده است. اما همه این تعاریف، بر این موضوع که منظور از "احترام به خود بالا" این است که ما خودمان و ارزش خود خودمان را درک کنیم، اتفاق نظر دارند.
بیشتر تاکیدها این هدف را دنبال می‌کند که در این حالت، ما یک نگرش و طرز برخورد مثبت داریم، از توانایی هایمان مطمئن هستیم و خودمان را برای کنترل و مدیریت زندگی‌مان شایسته می‌دانیم.
اما احترام به خود در سطح پایین، می تواند به این معنا باشد که ما احساس ضعف و عدم توانایی، نداشتن کمک و پشتیبانی و حتی افسردگی کنیم.
احساس احترام به خود، در جاده باریک زندگی، مفاهیم کلان و اساسی دارد؛ سابقه شکل‌گیری" احترام به خود" به زمان کودکی برمی گردد، در سراسر زندگی ما، ادامه می یابد و در همه تصمیم های ما تاثیر‌گذار است.
مردودسازی‌ها و انکار کردن‌ها، یاس و ناامیدی و شکست، بخشی از زندگی محسوب می‌شوند و حتی بهترین تلاش های ما معمولا به جواب نمی رسند. اما احترام به خود در سطح بالا می‌تواند به ما کمک کند که از میان ناهمواری ها بهتر عبور کنیم.

BBC.september 2006

کد خبر 9151

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز