یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: قابوس بن سعید، چهاردهمین فرد در زنجیره مستقیم سلاطین خاندان آل بوسعید، ۱۸ نوامبر ۱۹۴۰ در شهر صلاله به دنیا آمد.

سلطان قابوس

وی سلطان کشور پادشاهی عمان است و لقب رسمی او در عربی جلالة السلطان المعظم قابوس بن سعید آل سعید می‌باشد.

خاندان سلاطین آل بوسعید را احمد بن سعید در سال ۱۷۴۱ میلادی تأسیس کرد. احمد بن سعید در میان عمانی‌ها احترام ویژه‌ای دارد. زیرا وی پس از یک جنگ طولانی با شورشیان توانست در کل کشور عمان امنیت و استقرار بر قرار کند.

سلطان قابوس دوران کودکی را در زادگاه خود شهر صلاله پشت‌سر گذاشت و مراحل اولیه تعلیم خود را نیز در این شهر آغاز سپری کرد.

وی در ۱۶ سالگی به دستور پدرش سلطان سعید بن تیمور به انگلستان رفت و به مدت دو سال در فرهنگستان نظامی سلطنتی سندهرست آموزش دید.

در مرحله دوم و در یک مسافرت گردشی و آموزشی در ارتش پیاده هنگ زرهی انگلیس خدمت کرد و سپس در مرحله سوم در تشکیلات ستاد ارتش آلمان غربی نیز خدمت نمود.

پس از بازگشت از آلمان و در مرحله چهارم دوره علوم مدیریت حکومتی را در انگلستان گذراند و سپس به زادگاه خود باز گشت. پس از بازگشت به عمان در مدت شش سال به مطالعه درباره تاریخ و تمدن سرزمین عمان و دین اسلام پرداخت.

در سال ۱۹۷۰ میلادی و پس از برکناری پدرش سلطان سعید بن تیمور آل بوسعید از پادشاهی، قابوس به جای پدرش بر مسند حکومت نشست و لقب سلطان قابوس بن سعید را برای خود انتخاب کرد و از شهر صلاله به مسقط نقل مکان نمود.

پدر سلطان قابوس در سال ۱۹۷۲ میلادی درگذشت.

سلطان قابوس بن سعید پادشاه عمان ۲۱ دی ماه ۱۳۹۸ در سن ۷۹ سالگی درگذشت. {جزییات}

کد خبر 228485
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز