دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۲۰:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: فصل قطوری از کتاب بولیوی با به قدرت رسیدن اوو مورالس در سال ۲۰۰۵ به عنوان اولین رییس جمهوری سرخپوست رقم خورد.

اوو مورالس

مورالس توجه بیشتر به سرخپوستان بولیوی را مد نظر قرار داد در واقع با به قدرت رسیدن او دوران تحمیل سیاست‌ها بر سرخپوست‌ها و یاد و خاطره سال‌ها سرکوب این قوم در بولیوی از اذهان پاک شد.

پیش از آنکه مقام ریاست جمهوری رسما به مورالس تفویض شود او به کوبا، ونزوئلا، اسپانیا، فرانسه، بلژیک، آفریقای جنوبی، چین و برزیل سفر کرد. مورالس با پوشیدن تنها یک دست پیراهن در این سفرها، قصد داشت این پیام را به طرفدارانش برساند: " من هم یکی از شما هستم و ریس جمهور شدن من هیچ چیزی را تغییر نخواهد داد.

متحد نزدیک ونزوئلا
اوو مورالس پس از به ریاست جمهوری رسیدن با اتخاذ سیاست‌های ضد نئولیبرالیستی و ضد امپریالیستی خود را در ردیف یکی از نزدیکترین متحدان دولت ونزوئلا به رهبری هوگو چاوز قرار داد. هر دو دولت بولیوی و ونزوئلا  مبارزه با سیاست‌های توسعه طلبانه آمریکا را سرلوحه سیاست خارجی خود قرار داده‌اند و در منطقه آمریکای لاتین نیز متحد دیگری به نام کوبا آنان را همراهی می‌کند.

سیاست‌های اقتصادی مورالس
مورالس در مقام رهبر حزب نهضت برای سوسیالیسم با تمامی سیاست‌های نئولیبرالیستی اسلاف خویش مخالفت می‌ورزد. در همین راستا مورالس خواستار ملی سازی منابع گاز و نفت بولیوی شده است. [صنعت گاز بولیوی ملی شد] او کاپیتالیسم را بدترین دشمن بشریت خوانده است و طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری قاره آمریکا را موافقتنامه‌ای جهت قانونی جلوه دادن استعمار کشورهای آمریکای لاتین قلمداد کرده‌ است. [گام مهم بولیوی برای ملی کردن صنعت نفت]

دیدگاه‌های مورالس
درباره حقوق سرخپوستان- ۵۰۰ سال مقاومت سرخپوستان بیهوده نبوده است و از ۵۰۰ سال مقاومت ما به ۵۰۰ حضور در قدرت گذر کرده‌ایم... ما محکوم و تحقیر شده‌ایم ... و هیچگاه به عنوان انسان مورد شناسایی قرار نگرفته‌ایم...ما در اینجا اعلام می‌کنیم که قدرت را برای پایان دادن به بی عدالتی، عدم مساوات و تحمیل سیاست‌ها به دست آورده‌ایم.
منبع: سخنان مورالس در مراسم اقتتاحیه ریاست جمهوری برگرفته از بی بی سی.

درباره قاچاق مواد مخدر - ما در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر خواستار متحدانی هستیم، ما می‌دانیم و به این اعتقاد رسیده‌ایم که این تجارت به جامعه بشری آسیب‌های فراوان وارد می‌کند. با این حال، ایلات متحده آمریکا نباید مبارزه با مواد مخدر را بهانه‌ایی جهت استیلا بر ما قرار دهد. ما در این راستا خواستار مذاکرات بدون پیش شرط هستیم.
منبع: سخنان مورالس  در مراسم افتتاحیه ریاست جمهوری برگرفته از بی بی سی.

درباره دموکراسی- ما می‌خواهیم به شیوه اسلاف(سرخپوست) خویش حکومت کنیم، این به آن معناست که شیوه‌ای متفاوت از مشارکت، کار اجتماعی و صداقت را سرلوحه زندگی روزمره خویش قرار خواهیم داد. من شیوه نبرد مسلحانه برای دستیابی به اهداف را نمی‌پذیرم. شاید این شیوه‌ای بوده که در سال‌های دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ به کار می‌رفته است، اما اکنون ما خواستار یک انقلاب دموکراتیک هستیم.

اوو مورالس که از سال ۲۰۰۶ دو دور ریاست‌جمهوری بولیوی را تجربه کرده بود، اکتبر سال ۲۰۱۴ توانست برای سومین بار رئیس‌جمهوری کشورش شود.

او نوامبر ۲۰۱۹ بعد از بالاگرفتن تنش‌ها پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و اعتراض رقیبش مجبور به استعفا و به مکزیک پناهنده شد.

کد خبر 28811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز