چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: پراناب موکرجی (Pranab Mukherjee) در سال ۱۹۳۵ در روستای میراتی بنگال غربی کشور هندوستان به دنیا آمد.

زندگینامه: پراناب موخرجی

پدر وی کامادا کمار موکرجی در جنبش استقلال هند عضو حزب کنگره ملی هند (حزب کنگره) بود و بیش از 10 سال را در زندان‌های دولت انگلیس در هند سپری کرد.

موکرجی از دانشگاه کلکته فوق لیسانس تاریخ و علوم سیاسی و و نیز لیسانس حقوق اخذ کرد و دانشگاه انگلیسی 'ولورهارمپتون' ( Wolverhampton) در سال 2011 به وی دکترای افتخاری ادبیات اعطا کرد.

وی در اواخر دهه 60 میلادی به عنوان معلم و خبرنگار فعالیت می‌کرد، اما پس از آن وارد پارلمان هندوستان شد.

نخست وزیر فقید هند خانم گاندی استعداد سیاسی موکرجی را درک کرد و او را به عنوان عضو راجیا سابها (مجلس علیای هند) منصوب کرد. موکرجی سپس در 1975، 1981، 1993 و 1999 به عنوان عضو این مجلس برگزیده شد.

موکرجی حرفه سیاسی خود را در سال 1969 با عضویت در حزب کنگره تحت نخست وزیر فقید ایندیرا گاندی آغاز کرد.

وی نردبان موفقیت را به سرعت پیموده و تا سال 1973 به عنوان وزیر در دولت خانم گاندی منصوب شد. سپس به سمت‌های گوناگون در کابینه دولت هند منصوب و سرانجام در طول سال های 1982 الی 1984 به عنوان وزیر دارایی برگزیده شد.

موکرجی در زمان نخست وزیری 'راجیو گاندی' از حزب کنگره کنار گذاشته شد و حزب سیاسی خاص خود را که حزب کنگره راشتریا سماجوادی (Rashtriya Samajwadi Congress) نام داشت تشکیل داد، ولی در سال 1989 بعد از حصول توافقی بین موکرجی و راجیو گاندی در حزب کنگره ادغام شد.

حرفه سیاسی موکرجی با تصمیم پی.وی. ناراسیمها نخست وزیر وقت هند رائو به انتصاب وی به عنوان معاون رئیس کمیسیون برنامه ریزی و سپس به عنوان وزیر در طول دهه 1990 احیا شد.

موکرجی در طول سال‌های 1995 الی 1996 در کابینه رائو به عنوان وزیر امور خارجه خدمت کرد. به دنبال ورود خانم سونیا گاندی به امور سیاسی در دهه 1990 به یکی از مشاوران اصلی وی درآمد.

وی در فاصله سال های 2004 و 2006 در دولت مانموهان سینگ به عنوان وزیر دفاع، مجددا در فاصله سال های 2006 الی 2008 به عنوان وزیر خارجه و در طول سال های 2009 الی 2012 به عنوان وزیر دارایی خدمت کرد.

موکرجی در سال 2005 به عنوان وزیر دفاع قرارداد ده ساله همکاری نظامی را با آمریکا امضا کرد. در سال 2004 به دنبال تشکیل دولت جدید حزب کنگره به عنوان رهبر اعضای لوک سابها (مجلس نمایندگان هند) منصوب شد.

وی اولین بار در سال 2004 از حوزه انتخاباتی جنگیپور در ایالت بنگال غربی در انتخابات لوک سابها نامزد شد و این پیروزی را در انتخابات 2009 از همین حوزه انتخاباتی تکرار کرد.

موکرجی جوایز گوناگونی را کسب کرده است. بر اساس تحقیقات سال 1984 مجله یورومانی (Euromoney)، موکرجی به عنوان بهترین وزیر دارایی در جهان شناسایی شد.

روزنامه بازارهای نوظهور (Emerging Markets) موکرجی را در سال 2010 به عنوان وزیر دارایی سال آسیا برگزید و ماهنامه مالی

(the Banker) چاپ لندن وی را در دسامبر سال 2010 به عنوان وزیر دارایی سال معرفی کرد.

دولت هند در سال 2008 پادما ویدهوشان، دومین جایزه بزرگ غیرنظامی این کشور را به موکرجی اعطا کرد.

موکرجی عضویت در هیات مدیره صندوق بین المللی پول، بانک توسعه آسیا و بانک توسعه آفریقا را در پرونده خود دارد.

موکرجی که به یکی از ساستمداران کهنه‌کار حزب کنگره کشورش شناخته می‌شود، با لهجه بنگالی - انگلیسی صحبت می‌کند.

پراناب موکرجی در سال 2012 با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری هندوستان به عنوان رییس جمهوری جدید این کشور برگزیده شد.

کد خبر 178721
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز