شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: ماریو مونتی (Mario Monti) در سال 1943 در شهر ورزه در نزدیکی میلان ایتالیا به دنیا آمد

ماریو مونتی

وی مدرک کارشناسی خود در رشته اقتصاد و مدیریت را از دانشگاه بوکنی میلان دریافت کرد و تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه ییل ادامه داد.

ماریو مونتی در بین سال‌های 1970 تا 1985 در دانشگاه بوکنی به تدریس پرداخت و مدتی نیز ریاست همین دانشگاه را بر عهده داشت.

مونتی، مدتی در دهه 90 میلادی کمیسر اتحادیه اروپا بود و در سال 1994 سیلویو برلوسکنی وی را به عنوان کمیسر بازارهای داخلی ایتالیا برگزید. وی بعدها با غول‌هایی چون مایکروسافت و جنرال الکتریک درافتاد.

مونتی پیش از پیوستن به عرصه سیاست ایتالیا، پیشنهاد برلوسکنی را برای عهده‌دار شدن وزارت اقتصاد این کشور در سال 2004 رد کرده بود.

در سال 2011 و پس از بحران اقتصادی ایتالیا، در پی استعفای اجباری سیلویو برلوسکنی از سمتش، ماریو مونتی به عنوان نخست وزیر جدید ایتالیا برگزیده شد.

ماریو مونتی که پروفسور اقتصاد و کمیسر سابق اتحادیه اروپا است، تا قبل از نخست وزیری ایتالیا عهده‌دار هیچ سمت سیاسی نبوده است.

وی در رای‌گیری سنای ایتالیا که در نوامبر سال 2011 انجام شد، با ۲۸۱ رای موافق در برابر ۲٥ رای مخالف رای اعتماد دریافت کرد و به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب شد.

ماریو مونتی، یکی از اقتصاددانان برجسته‌ ایتالیا و از دیپلمات‌های معتبر اتحادیه اروپا به شمار می‌‌رود. وی از نوامبر سال 2011 به عنوان سناتور در سنای ایتالیا حضور داشته است.

ماریو مونتی پس از 13 ماه خدمت در پست نخست وزیری ایتالیا،  دسامبر سال 2012 از مقام خود استعفا کرد .

کد خبر 151521
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز