چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۸:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جوزف استرادا پیش از به قدرت رسیدنش به عنوان رییس جمهوری فیلیپین و پیش مطرح شدن پرونده فساد مالی‌اش در دادگاه، به بازیگری در سینما اشتغال داشت.

جوزف استرادا

او که بیشتر دوست دارد "ارپ" بنامندش در فیلم‌های اکشن بازی می‌کرد و از این طریق شهرتی برای خویش دست و پا کرده بود. همین مساله سبب شد تا او علاقه‌مند ورود به دنیای سیاست شود. استرادا در سال 1969 با اختلاف اندکی نسبت به رقبای خود به مقام شهردای سن خوان از توابع مانیل پایتخت فیلیپین رسید.

او 16 سال را درمقام شهردار سان خوان ابقا شد و سپس خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آماده کرد. استرادا در مقام شهردار سان خوان تفاوت بارزی با سایرین داشت: او پیش از آن سیاستمدار نبوده و مشق سیاست نکرده بود و از قشر ثروتمندان جامعه نیز به دنیای سیاست راه نیافته بود.

او خود را به عنوان حامی فقرا معرفی کرد و از خویش چهره‌‌ای رابین هود گونه ساخت. بر همین مبنا استرادا به طرفدارانش القا می‌کرد که قصد دارد پس از به قدرت رسیدن ثروت و قدرت را در جامعه تقسیم کند.

او سیاست داخلی خود را نیز برمبنای بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان قرار داده بود. این درحالی بود که او زمانی که به ریاست جمهوری رسید دارای ثروت سرشاری بود.

با گذشت زمان و پس از سپری شدن چند سالی از دوران ریاست جمهوری ‌استرادا شایعاتی مبنی بر فساد مالی وی بر سر زبان‌ها افتاد. شایعات زمانی اوج گرفت که فرماندار سابق یکی از استان‌های فیلیپن ادعا کرد که با دستان خویش چمدانی پر از پول نقد را به دفتر رییس جمهوری برده است. در این زمان نیز شایعات نامطلوبی درباره زندگی شخصی وی نیز در جامعه رواج یافت.

شایعات درباره فساد مالی استرادا بهانه خوبی به دست مخالفان وی داد و آنها توانستند با استناد به فساد مالی استرادا، وی را  به سنا احضار کرده و مورد استیضاح قرار دهند.

اما ناکامی سنا در استیضاح رییس جمهوری، مردم معترض را به خیابان‌ها کشاند.

استرادا در ژانویه 2001 طی قیام مردمی که کلیسای کاتولیک نیز از آن حمایت کرده بود، از کار برکنار شد. بسیاری از منتقدان استرادا معتقد بودند وی کشور را مانند رییس یک گروه گانگستری اداره می‌کند و از مقامش جهت کسب حمایت‌های مردمی سواستفاده می‌کند.

در اکتبر 2001 استرادا به پشت میز دادگاه برده شد و روند محاکمه وی به اتهام فساد مالی و اختلاس آغاز شد.

 اما به دلیل روند کند در رسیدگی به پرونده‌ها در فیلیپین- دادگاه استرادا برای بررسی پرونده هفته‌ای یک بار تشکیل جلسه می‌داد- او تنها در ماه مارس 2006 در جایگاه شهود حاضر شد.

دادستان‌های دادگاه استرادا در دادخواست خویش اعلام کرده بودند که دولت وی دست به نقل وانتقال غیر قانونی پول زده و او از طریق این نقل و انتقالات غیر قانونی به ثروت زیادی دست پیدا کرده است.

استرادا در نهایت درماه سپتامبر 2007 به جرم اختلاس محکوم به حبس ابد شد.[حبس ابد برای رییس جمهوری سابق فیلیپین]

کد خبر 31246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز