چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رمضان عبدالله محمد شلح، یکی از رهبران و مبارزان فعال فلسطینی در سال ۱۹۵۸ در منطقه شجاعیه در نوار غزه به دنیا آمد

رمضان عبدالله محمد شلح

وی در دانشگاه زقازیق مصر به تحصیل در رشته اقتصاد پرداخت و در همان زمان انجمنی ایجاد کرد که حدود 90 دانشجوی فلسطینی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های مصری در آن عضو بودند.

رمضان عبدالله قبل از آن تمایلات سیاسی نداشت و تحت نظارت او نشریه‌ای وابسته به این جمعیت منتشر می‌شد.

وی به هدف ایجاد جهاد دانشگاهی به نوار غزه بازگشت و در اوایل دهه 80 میلادی مشغول به تدریس در دانشکده اقتصاد دانشگاه اسلامی شد.

در طی این مدت رمضان عبدالله به علت داشتن نقشی فعال در دعوت به بیداری اسلامی و به عنوان یکی از زبان‌های گویای جهاد اسلامی در مساجد نوار غزه مشهور شد.

به خاطر حجم گسترده فعالیت و نقش تأثیرگذاری او به ضد رژیم اشغالگر قدس و رهبری فعالیت‌های جهادی مختلف، رژیم اشغالگر قدس وجود او را بر نتابید و در سال 1983، او را تبعید، از تدریس در دانشگاه منع و فعالیت‌های او را محدود کرد.

رمضان عبدالله در سال 1986 کرانه باختری را برای اتمام تحصیلات تکمیلی خود ترک کرد و راهی شهر لندن شد و در سال 1990 از دانشگاه درهام دکترای اقتصادش را دریافت کرد.

وی سپس به آمریکا رفت و در آنجا ضمن تأسیس، مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی و جهانی فلوریدا را بر عهده گرفت و همچنین ریاست هیات تحریریه فصلنامه قراءات سیاسیة را برعهده گرفت.

تابستان سال 1995 دکتر رمضان عبدالله به دمشق آمد و در راه بازگشتش به فلسطین اشغالی با شهید دکتر فتحی شقاقی موسس و بنیانگذار جهاد اسلامی فلسطین آشنا شد.

پس از شهادت فتحی شقاقی در جزیره مالت به دست عوامل موساد، رهبری جهاد اسلامی به اجماع از جانب شورای جهاد اسلامی بر دوش رمضان عبدالله نهاده شد.

در 27 نوامبر همان سال 1995 دولت امریکا نام رمضان عبدالله محمد شلح را در صدر لیست سیاه خود منتشر کرد و با تشکیل دادگاهی در فلوریدا، وی را در 53 مورد اعم از شرکت در فعالیت‌های تروریستی، فعالیت علیه منافع اسرائیل، هدایت گروه‌های جهادی فلسطینی، فعالیت‌های چریکی و بمب‌گذاری و... محکوم کرد.

در سال 1998 نیز دولت امریکا طی اعلامیه‌ای برای دستگیری وی 5 میلیون دلار جایزه تعیین نمود و مدتی به مرد پنج میلیون دلاری مشهور بود.

وی به زبان‌های عبری، عربی و انگلیسی تسلط دارد و به همراه همسر و چهار فرزندش در سوریه زندگی می‌کند.

کد خبر 164863
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز