یکشنبه ۱ مهر ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یاسوئو فوکودا در ژوئیه سال 1936 متولد شد.

یاسوئو فوکودا

او فرزند تاکئو فوکودا از نخست وزیران پیشین ژاپن است. او پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی به استخدام شرکت نفتی ماروزن پترلئوم درآمد (اکنون این شرکت بخشی از شرکت نفتی کاسمو اویل محسوب می‌شود).

او پیش از ورود به دنیای سیاست در این شرکت مراتب ترقی را طی کرد و به عنوان رییس یکی از بخش‌های شرکت ماروزن پترولئوم منصوب شد. او از سال 1962 تا 1964 از طرف این شرکت به آمریکا اعزام شد.

فوکودا در زمان نخست وزیری پدرش در سال‌های 1976 تا 1978 وارد دنیای سیاست شد.در سال‌های 1978 تا 1989 نیز مدیریت موسسه کینزایی که در امور تجاری فعالیت می‌کرد را به عهده داشت.

در سال 1990 فوکودا در پی کاندیداتوری خود در انتخابات به مجلس نمایندگان ژاپن راه یافت. او در سال 1997 به عنوان معاون رییس حزب لیبرال دموکرات ژاپن انتخاب شد او همچنین به وزارت کابینه ژاپن رسید و در7 مه 2004 از مقام وزارت کابینه استعفا داد.

او پس از آن در مجلس سفلی ژاپن سمت نمایندگی خود را حفظ کرد. دلیل استعفای وی جنجال در رابطه با نظام پرداخت حقوق بازنشستگی در ژاپن ذکر شده است.بسیاری او را پس از کناره گیری جونیشیرو کوایزومی نخست وزیر پیشین ژاپن، کاندیدای اصلی ریاست حزب لیبرال دموکرات ژاپن می‌دانستند.[کوایزومی پس از پنج سال رفت]

اما فوکودا در 21 ژوئیه 2006 تصمیم خود مبنی بر عدم پذیرش این سمت را اعلام کرد و به جای او شینزو آبه به ریاست حزب لیبرال دموکرات و متعاقب آن نخست وزیری ژاپن رسید.

پس از استعفای شینزوآبه از مقام نخست وزیری ، فوکودا در 23 سپتامبر 2007 به ریاست حزب لیبرال دموکرات ژاپن رسید و انتظار می‌رود به دلیل آنکه حزب مذکور دارای اکثریت در مجلس نمایندگان (مجلس سفلای ژاپن)  است. یاسوئو فوکودا به عنوان نود و یکمین نخست وزیر ژاپن انتخاب شود.

کد خبر 32168

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز