دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتخابات در کنیا در‌حالی آغاز شد که درگیری‌ها و خشونت باوجود درخواست‌ها و هشدارهای مسئولان بالاگرفته‌است.

kenya

چندین مامور پلیس در حمله ای کمینی در کنیا کشته شدند.
 این حمله در شهر ساحلی مومباسا روی داده و به احتمال زیاد با فرایند انتخاباتی در این کشور در ارتباط است. پس از مداخله نظامی کنیا در شمال مالی، نایروبی در معرض تهدیدهای تروریستی قرار گرفته است. شماری از هواداران الشباب وعده داده‌اند روز انتخابات را در کنیا مختل کنند.
بنا به گزارش واحد مرکزی خبر،سخنگوی رئیس پلیس کنیا از حمله کمینی صحبت کرده است.گفته می‌شود در حال حاضر هزاران نفر در محله های محروم حومه نایروبی در انتظار شرکت در انتخابات هستند و گاه ناشکیبایی در برابر دفاتر اخذ رای موجب حوادثی می شود. در برابر یکی از مدارس، رای‌دهندگان موانع پلیس را شکستند تا وارد مدرسه شوند و ماموران پلیس برای عقب راندن آنان مجبور به تیراندازی هوایی شدند. یک مامور پلیس بر اثر ازدحام جمعیت به‌طور سطحی زخمی شده است .
در این حوزه انتخاباتی تجهیزات الکترونیکی برای شمارش آرا هنوز انتقال نیافته است و تنش‌ها محسوس است. اگر فرایند انتخابات به خوبی مهار نشود ممکن است خشونت‌هایی این چنینی دوباره بروز کند.
3/ 14 میلیون تن از مردم کنیا صبح امروز (دوشنبه) برای انتخاب رئیس‌جمهور پای صندوق‌های رای رفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ، به نقل از خبرگزاری شینهوا، مراکز رای‌گیری در سراسر کنیا در ساعت شش صبح به وقت محلی باز شد و در ساعت 17 به وقت محلی نیز بسته می‌شود.

این اولین انتخاباتی است که پس از انتخابات مورد مناقشه ریاست جمهوری پنج سال پیش برگزار می‌شود. در انتخابات سال 2007 صدها تن در مناقشات پس از رای‌گیری میان وفاداران قبیله‌ای کشته شدند.

رای‌دهندگان این انتخابات قرار است 47 سناتور، 47 فرماندار  و رئیس‌جمهور بعدی را  برگزینند.

مقام‌های برگزاری این انتخابات از کمیسیون انتخابات مستقل کنیا ، بیش از 33 هزار مرکز رای‌گیری را در سراسر این کشور راه‌اندازی کردند و همچنین حدود 99 هزار مامور پلیس نیز در سراسر کشور مستقر شدند.

همچنین هشت کاندیدا در این انتخابات برایی پست ریاست‌جمهوری به رقابت با یکدیگر می‌پردازند که از میان آنها می‌توان به رایلا اودینگا، کاندیدای ائتلاف دموکراسی و اصلاحات و اوهورو کنیاتا، کاندیدای جشن اتحاد نام برد. این دو کاندیدا جزو نامزدهای پیشرو در این انتخابات هستند و علنا متعهد شدند که خشونت‌های ناگواری که پنج سال قبل در انتخابات ریاست جمهوری این کشور رخ داد هرگز تکرار نخواهد شد. البته چند ساعت پیش از بازگشایی پایگاه‌های رای‌گیری گزارش داده شد که چند تن از ماموران پلیس در شهر ساحلی مومباسا توسط مردان مسلح کشته شدند.

کد خبر 203942
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز