همشهری انلاین: باراک اوباما ه انتخاب اوهورو کنیاتا را به عنوان رئیس جمهور کنیا تبریک گفت.

uhuro kenyata

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا همچنین از مردم کنیا خواست به صورت صلح آمیز نتایج انتخابات ریاست جمهوری را بپذیرند.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: «از طرف رئیس جمهور و مردم آمریکا، ما انتخاب اوهورو کنیاتا را به عنوان رئیس جمهور کنیا تبریک می گوییم. ما همچنین به مردم کنیا به سبب برگزاری صلح آمیز انتخابات تبریک می گوییم و از رایلا اودینگا به سبب پذیرفتن تصمیم دادگاه عالی قدردانی می‌کنیم.»

دادگاه عالی کنیا روز شنبه پس از رسیدن به اجماع در این باره که انتخابات چهارم ماه مارس آزاد و عادلانه بود کنیاتا را به عنوان رئیس جمهور منتخب کنیا اعلام کرد.

این حکم پس از آن صادر شد که رایلا اودینگا، نخست وزیر کنیا- رقیب کنیاتا - درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری به دادگاه عالی شکایت کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، کنیاتا 50.7 درصد آراء و اودینگا 43.4 به دست آورد و بدین ترتیب انتخابات به دور دوم کشیده نشد.

کاخ سفید اعلام کرد: «ما از همه مردم کنیا می‌خواهیم تا به صورت صلح آمیز نتایج انتخابات را بپذیرند. روند برگزاری انتخابات و قضاوت صلح آمیز درباره این مناقشه در سیستم قضایی کنیا به سبب تقویت نهادهای دمکراتیک این کشور و خواست مردم کنیا برای پیشبرد کشورشان به دست آمده است.»

این بیانیه می افزاید آمریکا از مردم کنیا خواسته است در کنار یکدیگر اصلاحات سیاسی، سازمانی و مالی که در قانون اساسی کنیا آمده است، اجرایی کنند.

کاخ سفید همچنین روابط بین آمریکا و کنیا را به عنوان شرکایی قدرتمند طی50 سال گذشته ستود.

در بیانیه کاخ سفید همچنین آمده است: «روابط ما بر اساس دیدگاه مشترک در باره دموکراسی، امنیت و فرصت هاست. آمریکا به شراکت دیرینه با مردم کنیا پایبند است.»

کد خبر 206750
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز