همشهری آنلاین: شمار قربانیان حمله شبه‌نظامیان سومالی به یک مرکز خرید در پایتخت کنیا به ۵۹ نفر رسیده است. تعداد نامعلومی نیز همچنان در این محل به گروگان گرفته شده‌اند.

کنیا

جوزف اول لنکو، وزیر کشور کنیا، روز یک‌شنبه (۳۱ شهریور، ۲۲ سپتامبر) گفت: «همچنان تعدادی از مردم در مرکز خرید گروگان هستند و این مسئله عملیات را حساس می‌کند. تا کنون ۵۹ نفر کشته شده‌اند.»

همچنین، وزیر کشور کنیا تائید کرد در حمله‌ای که حدود ساعت ۱۲ روز شنبه به وقت محلی رخ داد، دست‌کم ۱۷۵ نفر مجروح شدند.

این مقام دولت کنیا افزود تا کنون هزار نفر نجات یافته‌اند، اما مهاجمان همچنان شماری از افراد را در مرکز خرید به گروگان گرفته‌اند.

وزیر کشور کنیا گفت: «بین ۱۰ تا ۱۵ نفر از مهاجمان همچنان در ساختمان مرکز خرید هستند. به اعتقاد ما شماری افراد بی‌گناه هنور در این ساختمان هستند و به همین دلیل عملیات نجات آنان حساس است.»

این در حالی است که عملیات برای پایان دادن به این گروگان‌گیری همچنان ادامه دارد.

سخنگوی شبه‌نظامیان الشباب شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این گروه مسئولیت حمله را بر عهده می‌گیرد.

سخنگوی الشباب روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: «حکومت مسیحی کنیا اکتبر سال ۲۰۱۱ به کشور ما حمله کرد و بسیاری از غیرنظامیان بی‌گناه را با جت‌های جنگی خود کشت.»

وی افزود: «ما به دولت کنیا درباره این حمله هشدار داده بودیم، اما ما را نادیده گرفت و همچنان با زور بخش‌هایی از سرزمین ما در اختیار خود دارد و در عین حال نظامیان این کشور غیرنظامیان بی‌گناه سومالی را می‌کشند.»

در حال حاضر، چهار هزار تن از نظامیان کنیا در جنوب سومالی هستند و از سال ۲۰۱۱ با شبه‌نظامیان الشباب مبارزه می‌کنند.

ارتش کنیا بخشی از «ماموریت اتحادیه آفریقا در سومالی» است و از ارتش امریکا آموزش و تجهیزات نظامی دریافت می‌کند.

کد خبر 232044
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز