همشهری آنلاین: وزیر امور‌خارجه کنیا اعلام کرد در حمله به فروشگاه وست گیت در نایروبی که منجر به کشته‌شدن ۶۹ انسان شد، دست‌کم دو آمریکایی و یک بریتانیایی دست داشته‌اند.

کنیا

براساس گزارش تلگراف،‌ به گفته یکی از شاهدان عینی حمله نایروبی، دو یا سه آمریکایی و یک بریتانیایی در میان شبه‌نظامیانی بوده‌اند که در فروشگاه وست‌گیت به مردم حمله کرده‌اند. به گفته امینه‌محمد آمریکایی‌ها 18 تا 19 ساله و با اصلیت سومالی و عرب بوده و در مینه‌سوتا و شهر دیگری در آمریکا زندگی می‌کنند. مهاجم بریتانیایی نیز زنی بوده که به گفته خودش بارها این‌کار را انجام داده‌است. اظهارات وی اطمینان از هویت احتمالی این زن را افزایش می‌دهد،‌مقامات بر این باورند این زن سامانتا لتویت نام داشته و شبه‌نظامیان او را با نام مستعار بیوه سفید‌پوست می‌شناسند.

مقامات آمریکایی اعلام کردند در تلاش برای تایید یا رد کردن دست داشتن شهروندان آمریکایی در این فاجعه در کنیا هستند. همچنین سخنگوی وزارت کشور آمریکا اعلام کرده که هیچ مدرک و شواهدی مبنی بر تشخیص ملیت مهاجمان در دست نیست. به گفته سخنگوی FBI در مینه‌سوتا تحقیق درباره هویت آمریکایی‌هایی که گفته می‌شود در این جنایت دست داشته‌اند به واسطه ادامه یافتن این آشوب در نایروبی کار بسیار پیچیده‌ای است.

بن رادز مشاور معاون امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید نیز می‌گوید که هیچ اطلاعات مستقیمی درباره مشارکت آمریکایی‌ها در این جنایت ندارد اما در عین حال نمی‌تواند آن را رد کند. به گفته وی نظارت‌هایی که برروی فعالیت‌های گروه الشباب انجام شده نشان از تلاش‌های این گروه برای استخدام شهروندان آمریکایی یا ترغیب آنها به رفتن به سومالی دارد.

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا که اصلیت پدرش کنیایی است شب گذشته اعلام کرد ایالات متحده علیه این فاجعه در کنار کنیایی‌ها ایستاده‌است. وی در سخنانش وعده داد که از کنیا پشتیبانی قانونی خواهد کرد و اطمینان داد که کنیا به عنوان ستون ثبات در آفریقای شرقی باقی خواهند‌ماند.

جولیوس کارانگی رئیس ارتش کنیا بدون اشاره به ملیت مهاجمان گفت که آنها از سرتاسر جهان بوده‌اند و کنیا درحال مبارزه با تروریسم جهانی است.

سامانتا لتویت یا بیوه سفید‌پوست، فردی است که به خاطر ارتباطش با حملات برنامه‌ریزی شده به هتل‌ها و رستوران‌هایی در کنیا تحت تعقیب است. یکی از مهاجمان که توسط نیروهای کنیایی به قتل رسیده زنی سفید‌پوست است اما مقامات امنیتی کنیایی در پاسخ به این سوال که آیا این مهاجم همان زن تحت تعقیب است گفتند که چیزی نمی‌دانند.

کد خبر 232305
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز