یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: گروهی از مردان مسلح وابسته به گروه الشباب که شاخه القاعده در آفریقاست، ظهر شنبه به یک مرکز خرید مجلل در پایتخت کنیا حمله کردند و با تیراندازی به سوی حاضران در محل دست‌کم ۵۹نفر را کشته و ۲۰۰نفر را زخمی کردند.

انفجار -کنیا

مهاجمان که تعدادشان بین 10تا 15نفر برآورد می‌شد، تا بعد از ظهر دیروز حدود 30نفر را گروگان گرفتند. به گزارش رویترز، مرکز خرید وست‌گیت یک محل خرید مجلل در شمال غربی نایروبی است که چندین فروشگاه اسرائیلی در آن شعبه دارند و در روزهای تعطیل، خارجی‌ها و کنیایی‌های ثروتمند برای تفریح به آنجا می‌روند. حمله حدود ساعت 12:30 بعدازظهر شنبه و با 2انفجار به فاصله 5دقیقه آغاز شد.

به گفته شاهدان، مهاجمان که نارنجک پرتاب می‌کردند، می‌گفتند مسلمانان می‌توانند بروند و غیرمسلمانان هدف حمله هستند. آنان از در اصلی این ساختمان 4طبقه وارد شدند و دست به تیراندازی زدند و از طبقه همکف به طبقات بالا رفتند. تصاویری که از محل حادثه گرفته شده، جنازه‌های زیادی را در نقاط مختلف ساختمان وست‌گیت نشان می‌دهد. 2تبعه کانادا ازجمله یک دیپلمات زن، 2تبعه فرانسه، 2هندی و یک چینی در این حمله کشته شدند.

چند شهروند آمریکایی نیز زخمی شدند. شماری از شاهدان عینی گفتند در میان مهاجمان یک زن نیز وجود دارد. براساس گزارش‌ها، یکی از مهاجمان در همان ابتدای کار زخمی و بازداشت شد و بعداً در بیمارستان درگذشت. مدت کوتاهی پس از آغاز تیراندازی سربازان ارتش کنیا ساختمان را به محاصره درآوردند و با مهاجمان درگیر شدند. خبرگزاری فرانسه در خبری اعلام کرد نیروهای اسرائیلی برای کمک به نیروهای کنیایی به عملیات نجات گروگان‌ها و مقابله با مهاجمان پیوسته‌اند. شورای مشورتی امنیت ملی کشور دیروز صبح تشکیل جلسه داد و به بحث درباره ابعاد مختلف این حادثه پرداخت.

نیروهای امنیتی تا دیروز عصر وارد ساختمان شده بودند و فروشگاه به فروشگاه و طبقه به طبقه در حال پاکسازی آن بودند. اوهورو کنیاتا رئیس‌جمهور کنیا که اسفند‌ماه سال گذشته قدرت را به‌دست گرفت، گفت شماری از خویشاوندان نزدیک خود را در این حادثه از دست داده و وعده کرد مهاجمان را تعقیب کند. کنیاتا خود با اتهام جنایت علیه بشریت روبه‌روست و قرار است محاکمه وی در دادگاه بین‌المللی کیفری در آبان‌ماه آغاز شود. جان‌کری وزیر خارجه آمریکا ضمن ارائه پیشنهاد کمک به کنیا گفت چندین شهروند آمریکا زخمی شده و همسر یک دیپلمات آمریکایی کشته شده است.

کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای این حمله تروریستی را به‌شدت محکوم کرد. دولت انگلیس اعلام کرد با مقامات کنیایی در این زمینه در تماس است. گروه اسلامگرای الشباب که مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته، در اینترنت اعلام کرد با مقامات کنیایی مذاکره نخواهد کرد و افزود: این حمله به تلافی مداخله نظامی کنیا در سومالی صورت گرفته است. گروه الشباب که در اصل در سومالی شکل گرفت، 2سال پیش و در پی اعزام نیروهای نظامی کنیا به سومالی برای مقابله با نیروهای الشباب تهدید کرد دست به حملاتی در کنیا می‌زند. این حمله بزرگ‌ترین حادثه تروریستی در کنیا از زمان انفجار سفارت آمریکا در نایروبی در سال 1998به‌دست القاعده است که بیش از 200کشته و مجروح بر جا گذاشت.

کد خبر 232061
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز