یکشنبه ۹ دی ۱۳۸۶ - ۲۰:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مخالفت احزاب مخالف دولت کنیا با نتایج اعلام شده از انتخابات ریاست جمهوری این کشور که از پیروزی مجدد کیباکی حکایت دارد، موجب تشدید ناآرامی‌های در این کشور آفریقایی شده‌است.

گروه موسوم به "جنبش دموکراتیک نارنجی"، وابسته به رایلا اودینگا، از رهبران مخالف دولت کنیا، روز یکشنبه 30 دسامبر (نهم دی) از مردم این کشور خواست نتایج انتخابات ریاست جمهوری را مردود اعلام کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نایروبی، جنبش دموکراتیک نارنجی، در بیانیه خود اعلام کرد: اعلام پیروزی مجدد اموای کیباکی، رئیس جمهوری فعلی کنیا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، با استفاده از تقلب صورت گرفته است.

این جنبش، همچنین در بیانیه خود، با دعوت از مردم کنیا به برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز، در روز سی و یکم دسامبر، از آنان خواست نتایج اعلام شده را به کلی رد کنند.

اودینگا رئیس جمهوری کنیا را به تقلب در انتخابات متهم ساخته و مدعی شده است سیصد هزار رای از آرای اعلام شده به نام کیباکی، تقلبی بوده‌است.

گفتنی است در پی اعلام پیروزی موای کباکی رئیس جمهور فعلی این کشور هزاران نفر در اعتراض به نتایج انتخابات دست به تظاهرات زدند.

برخی خبرگزاری ها نیز از کشته شدن پنج نفر در درگیری با نیروهای پلیس این کشور خبر داده اند.

استقبال آمریکا از نتیجه انتخابات

در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا از انتخاب مجدد اموای کیباکی، رئیس جمهوری فعلی کنیا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، وزارت امور خارجه آمریکا ضمن پذیرفتن نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری کنیا، که حاکی از پیروزی کیباکی است، اعلام کرد رسیدگی به ادعای بروز تقلب در انتخابات، به عهده مقامات این کشور است.

راب مک اینتارف، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، اظهار داشت: پیروزی رئیس جمهوری کنیا را در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، تبریک می گوییم.

وی در ادامه گفت: ما بار دیگر مردم کنیا را به پذیرش نتایج انتخابات و پیشبرد روند دموکراتیک در این کشور دعوت می کنیم.

استقبال آمریکا از نتیجه انتخابات کنیا در حالی‌است که مخالفان دولت کنیا پیروزی کباکی را رد کرده‌اند.

نگرانی شدید انگلیس از ناآرامی ها در کنیا

اما سهم انگلیس از انتخابات خیر کنیا ابراز نگرانی است. شبکه تلویزیونی اسکای نیوز در خبری فوری اعلام کرد دولت انگلیس به شدت از اوضاع ناآرام کنیا و بی‌قانونی های روی داده در انتخابات این کشور ابراز نگرانی کرده‌است.

تعلیق پخش مستقیم تلویزیونی ناآرامی‌‎ها

از سوی دیگر با گسترش اعتراضات منابع رسمی در کنیا، عصر یکشنبه اعلام کردند، دولت این کشور دستور داده پخش مستقیم گزارش‌های مربوط به ناآرامی‌هایی که بر اثر اعلام انتخاب مجدد اموای کیباکی به ریاست جمهوری کنیا در گرفته است، به حال تعلیق در آید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نایروبی، بیتانژ اندمو وزیر اطلاع‌رسانی کنیا در بیانیه‌ای اعلام کرد جان میشوکی وزیر امنیت داخلی، برای حفظ آرامش و امنیت عمومی دستور داده تا اطلاع بعدی پخش رادیو و تلویزیونی گزارش‌های مربوط به ناآرامی‌ها به حال تعلیق در آید.

این تدابیر در حالی اتخاذ شده است که به دنبال اعلام انتخاب مجدد کیباکی به ریاست جمهوری کنیا، در غرب این کشور شورش هایی در گرفته است.

همچنین به همه رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران دستور داده شده از انتشار هرگونه گزارشی که به آشوب‌ها و خشونت‌ها دامن می‌زند، خودداری و مسئولیت پخش چنین گزارش‌هایی را در مقابل قانون عهده‌دار شوند.

کد خبر 40500

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز