همشهری آنلاین: دست کم 124 نفر در اثر خشونت‌ها در کشور بحران‌زده کنیا جان باخته‌اند.

این خبر را سی‌ان‌ان از نایروبی گزارش کرد.

ناآرامی‌ها در کنیا پس از آن گسترش یافت که رهبران مخالفان در اعتراض به اعلام پیروزی کیباکی، مردم کنیا را به اعتراض عمومی فراخواندند.[گسترش ناآرامی‌ها در کنیا]

مردم مسلح به سلاح‌های سرد صبح روز دوشنبه 31 دسامبر با نیرو‌های پلیس کنیا در حومه نایروبی با یکدیگر درگیر شدند.

به گزارش بی بی سی، خبرگزاری‌ها از ادامه تنش‌ها و درگیری‌ها در روز دوشنبه 31 دسامبر خبر داده‌اند. براساس گزارش‌ها مردم خشمگین مسلح به چماق و گرز در صبح روز دوشنبه در منطقه حاشیه نشین کیبرا واقع در حومه نایروبی، پایتخت، به درگیری با نیرو‌های پلیس پرداخته‌اند.

همچنین گزارش شده است که دولت به دلیل وقوع درگیری در شهر غربی کیسومو حکومت نظامی اعلام کرده است.

استیفن مونگوتی سخنگوی پلیس محلی در شهر مرکزی ناکورو نیز در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه از کشته شدن 7 نفر در جریان درگیری میان گرو‌ه‌های سیاسی رقیب در این شهر خبر داده است.

از سویی دیگر رایلا اودینگا ادعا کرده است که شکست او در انتخابات ناشی از تقلب گسترده در آرای انتخاباتی بوده است.

جنبش دموکراتیک نارنجی حزب طرفدار اودینگا نیز اعلام کرده است که روز دوشنبه 31 دسامبر در مراسمی که به نوعی جایگزین مراسم اصلی سوگند ریاست جمهوری قلمداد شده است، اودینگا را رئیس‌جمهوری کنیا اعلام خواهد کرد.

در همین چارچوب اودینگا قصد داشت مراسمی را در پارک اوهرو در نایروبی پایتخت کنیا برگزار کند که پلیس با اعزام صدها نیروی ضد شورش از انجام این مراسم ممانعت به عمل آورده است.

این اقدامات موازی از سوی حزب طرفدار اودینگا در حالی انجام می‌گیرد که کیباکی رییس جمهوری کنونی کنیا، بلافاصله پس از آنکه کمیسیون انتخاباتی این کشور اعلام کرد که وی با 230 هزار رای بر اودینگا پیروز شده است،  روز یکشنبه 30 دسامبر برای دوره دوم پنج ساله ریاست جمهوری سوگند خورد.

کیباکی در سخنانی، انتخابات اخیر ریاست جمهوری را منصفانه و آزاد توصیف کرد و از تمامی احزاب خواست تا به رای مردم احترام بگذارند.

او افزود: زمان کنار گذاشتن اختلافات برای حل مسائلی که باعث شکاف در کشور شده‌اند، فرا رسیده است. کیباکی همچنین متعهد شد: دولتی با دستان پاک و عاری از فساد مالی تشکیل دهد.

این اظهارات در حالی از سوی کیباکی بیان می‌شوند که یک گروه از ناظران اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده‌اند که کمیسیون انتخاباتی کنیا نتوانسته است از اعتبار آرا دفاع کند.

دیوید میلیبند وزیر امورخارجه بریتانیا نیز اعلام کرده است که لندن از اتفاقات خلاف قاعده‌ایی که در انتخابات کنیا رخ داده و ناظران اتحادیه اروپا درباره آن گزارش داده‌اند، به طور جدی ابراز نگرانی می‌کند.

این درحالی است که ایالات متحده آمریکا از پیروزی کیباکی در انتخابات کنیا استقبال کرده و خواستار آن شده است که همه جناح‌های سیاسی در کنیا به نتیجه آن انتخابات احترام بگذارند، این درحالی است که گفته می‌شود تقلبات گسترده‌ای در انتخابات کنیا صورت گرفته است.

کد خبر 40547

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز