چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمریکا و انگلیس به خاطر ناآرامی‌ها در کنیا سیاستمداران این کشور آفریقایی را به توافق با یکدیگر فراخواندند.

خبرگزاری سوئیس از لندن گزارش داد، این دو کشور اعلام کردند به دلیل ناآرامی‌هایی که پس از انتخابات ریاست جمهوری در کنیا بالا گرفته است، اکنون «روح مصالحه» ضروری به نظر می‌آید.

در بیانیه مشترک دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه انگلیس و کاندولیزا رایس، همتای آمریکایی‌اش که صبح امروز (چهارشنبه 12 دی) در لندن منتشر شد، آمده است: «ما از همه رهبران سیاسی می‌خواهیم به روح مصالحه متعهد شوند که منافع دموکراتیک کنیا را به جایگاه اول بازمی‌گرداند.»

رایس و میلیبند تاکید کردند که آمریکا و انگلیس با دقت بسیار رویدادهای کنیا را پیگیری می‌کنند. دو کشور از گزارش‌های ناظران مستقل درباره «بی‌قانونی‌های جدی» در جریان انتخابات روز پنجشنبه و شمارش آرا نگران شده‌اند.

انگلیس به عنوان یکی از قدرت‌های استعمارگر سابق تلاش خاصی را برای میانجی‌گری در کنیا انجام می‌دهد. موای کیباکی، رییس جمهور کنونی کنیا روز یکشنبه به صورت رسمی پیروز انتخابات اخیر در این کشور معرفی شد، اما اپوزیسیون در این خصوص ابراز تردید کرده است.

در این بین ناآرامی‌ها در کنیا به سوی یک فاجعه انسانی پیش رفته است به طوری که بنا به اعلام صلیب سرخ در این کشور ظرف روزهای اخیر حدود 70 هزار تن به خصوص در غرب این کشور مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند.[بیش از ‪ ۷۰‬هزار نفر در غرب کنیا مجبور به مهاجرت شده‌اند]

به گفته مقامات و صلیب سرخ در نزدیکی شهر الدورت (Eldoret) در ریفت تال (Rift-Tal) یک کلیسا به آتش کشیده شد که در آن دستکم 35 تن در آتش سوختند.

کد خبر 40719

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز