چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: با تصویب مجلس شورای اسلامی بنزین از ابتدای خرداد سال آینده هر لیتر 100 تومان و به صورت سهمیه‌بندی توزیع خواهد شد و قیمت فروش مازاد بر سهمیه‌بندی نیز از سوی دولت تعیین خواهد شد.

با تصویب نمایندگان مجلس، دولت موظف شد حداکثر از ابتدای خرداد سال آینده بنزین تولید داخل به علاوه بنزین وارداتی را با سقف یارانه معادل ارزی 22 هزار و 250 میلیارد ریال به صورت سهمیه‌بندی با اولویت استفاده کارت هوشمند به قیمت هر لیتر 100 تومان عرضه نماید. براساس این مصوبه قیمت فروش بنزین مازاد سهمیه‌بندی به گونه‌ای تعیین خواهد شد که یارانه بنزین وارداتی در سال آینده بیشتر از مبلغ 22 هزار و 250 میلیارد ریال نشود.

دستگاه‌های دولتی مجاز به استفاده از بنزین سهمیه‌بندی با قیمت هر لیتر 100 تومان نمی‌باشند.

طبق این مصوبه نحوه و میزان سهمیه‌بندی و تعیین قیمت مناسب بنزین غیرسهمیه‌ای بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت نفت تا پایان فروردین‌ماه به تصویب هیات وزیران خواهد رسید. همچنین قیمت هر لیتر نفت‌گاز (گازوئیل) در سال 86 مبلغ 45 تومان تعیین شد.

این بند در حالی به تصویب رسید که مذاکرات نمایندگان مجلس درباره نحوه قیمت‌گذاری بنزین که در بند «و» تبصره 13 آمده بود، چندین ساعت از وقت مجلس را گرفت و پیشنهادات مختلف نمایندگان برای تغییر مصوبه کمیسیون تلفیق (که نهایتا تصویب شد) هیچ یک رای نیاورد.

تسهیلات برای گازسوز کردن خودروها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح دیروز مجلس، شرکت ملی نفت را موظف کردند برای تولید خودروهای پایه گازسوز یا دوگانه‌سوز و یا تبدیل خودروهای بنزینی و نفت‌گازی به دوگانه‌سوز، مبلغ 2 هزارو 800 میلیارد ریال از منابع داخلی به صورت کمک بلاعوض تخصیص دهد.
در حالی که کمیسیون تلفیق بودجه در بند الف تبصره 13 تصویب کرده بود که نیروی انتظامی به هنگام شماره‌گذاری خودروهای تولید داخل و وارداتی، عوارض مصوب هیات وزیران را دریافت کند، که این مصوبه به معنای افزایش قیمت خودروهای تولید داخل در سال آینده بود، دیروز نمایندگان مجلس با تغییر این مصوبه، خودروهای داخلی را از عوارض شماره‌گذاری معاف کردند.با تصویب مجلس، نیروی انتظامی مکلف شد عوارض حاصل از شماره‌گذاری خودروهای وارداتی که برای اولین بار شماره‌گذاری می‌شوند را از صاحب خودرو اخذ و به نام وزارت کشور واریز کند و به این ترتیب از خودروهای تولید داخل عوارض اخذ نخواهد شد. بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق قرار بود رقم مورد پیش‌بینی 650 میلیارد تومانی حاصل از عوارض خودروهای داخلی صرف تامین طرح‌های تبصره 13 در ساماندهی حمل و نقل عمومی گردد که با مصوبه دیروز مجلس، این اقدام منتفی شد.نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین دولت را مکلف کردند برای جایگزینی خودروهای فرسوده کمک بلاعوض و یا کمک سود تسهیلات پرداخت کند.
سیگار گران می‌شود
با تصویب نمایندگان مجلس سال آینده قیمت سیگار تولید داخل 10 درصد و قیمت سیگار وارداتی 20 درصد افزایش می‌یابد. همچنین، با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیه شرکت‌های بیمه تجاری مکلف شدند از ابتدای سال 86 ده درصد از حق بیمه شخص ثالث، سرنشین و مازاد دریافتی را به حساب درآمد عمومی واریز نمایند.

کد خبر 17362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز