دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

گروه سیاسی: آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: در سند چشم‌انداز تصویب شده که سالی ده درصد از اتکا به نفت کم شود تا در عرض ده سال کشور دیگر متکی به نفت نباشد، اما در این دو سال برعکس شده است و اتکای ما به نفت بیشتر شده است.

هاشمی رفسنجانی طی سخنانی در نشستی که با حضور خبرنگاران برگزار شد و ایسنا خبر آن را منتشر کرد با اشاره به تاریخچه شکل گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام و عملکرد آن به ویژه در دوره‌سوم و تصویب مواردی نظیر سند چشم انداز و سیاست های اصل 44 گفت:  بعد از روی کار آمدن دولت جدید، طی ملاقاتی که با مقام معظم رهبری داشتیم، متمم‌های بودجه به مجلس می‌رفت، به نظر می‌رسید با برخی سیاست‌های کلان سازگار نباشد. در نتیجه قرار شد مهلتی به دولت جدید داده شود تا فرصتی بیابد که شعارهای جدید خود را عملی کند.

وی تاکید کرد : به نظر من مهلت لازم داده شده و مجمع باید کم کم برای نظارت به صورت جدی‌تر وارد میدان شود.

رییس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ابراز نگرانی از تشریفاتی شدن سند چشم‌انداز گفت: به نظر من از هر چهار طرف در این زمینه انتقاد وجود دارد. ما در مجمع به صورت جدی بر اجرای سیاست‌ها نظارت نکردیم. مجلس و دولت هم کار زیادی نکردند. قوه قضاییه هم باید شرایط اجرای سیاست‌های سند چشم‌انداز را مهیا کند، اما در دو سال بعد از ابلاغ سیاست‌ها هنوز کار جدی نشده است.

وی تصریح کرد : فلسفه این سیاست‌ها برای این است که کشور متکی به سیاست‌های ثابت شود و با عوض شدن دولت‌ها این سیاست‌ها هم‌چنان ادامه پیدا کند و با تغییر دولت‌ها فترت در امور ایجاد نشود.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: تدوین سیاست‌های کلان در هر موردی باید به اذن مقام معظم رهبری باشد. ما 130 مورد را برای تدوین سیاست‌های کلان به ایشان پیشنهاد داده‌ایم که یک به یک در نوبت قرار می‌گیرند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ،مجمع را دارای سلیقه‌های مختلف دانست و گفت: در مجمع برخورد آرا، دوستانه و کارشناسانه است. البته گاهی در برخی موارد - که خیلی کم است - نظرات جناحی و سیاسی می‌شود.

وی درباره‌ مذاکره با آمریکا و این‌که آیا حاضر است با مقامات کاخ سفید مذاکره کند؟ گفت: من قبلا هم با خبرنگاران بزرگ آمریکایی مصاحبه‌های طولانی کرده‌ام.  برای مذاکره با آمریکا هم هم‌اکنون افراد نیرومندی در کشور وجود دارند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. ما هم کمک می‌کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره‌ این‌که آیا برنامه‌هایی که در دوره‌ ریاست جمهوری خود اجرا کرد را دارای نقص عمده می‌بیند یا نه؟ گفت: عملا ثابت شد که آن راه درست بود. شما چند روز پیش از زبان مقام معظم رهبری شنیدید که تولید ثروت مشروع ارزش است اما آن زمان نسبت به میدان دادن به غیردولتی‌ها برای فعالیت‌های اقتصادی انتقاد می‌شد. در روزهای اول جناح چپ که اصلاح‌طلب است و بعدها جناح راست این مباحث را مطرح می‌کردند اما این حرف‌ها دیگر حل شده است و سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی اصل 44 بحث‌ها را به جلو برده است. درباره‌ این‌که آیا اشتباهی در آن دوره بوده است یا نه؟ به نظر من در آن زمان برخی مسایل را دیر مطرح کردم که به نتیجه نرسید.

کد خبر 17217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز