گروه سیاسی: آیت‌الله اکبر ‌هاشمی‌رفسنجانی خطاب به علمای اسلام گفت: بگذارید در فضای جامعه‌ اسلامی، اظهارنظر آزاد باشد،دوره‌ انسداد باب اجتهاد دیگر تمام شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام طی سخنانی در همایش جهاد علمی، وحدت اسلامی، چالش‌ها و راهکارها که در دانشگاه امام صادق برگزار شد و ایسنا خبر آن را منتشر کرد، تاکید کرد: انسداد در باب اجتهاد یکی از عوامل عقب‌ماندگی جوامع اسلامی‌بوده است.

هاشمی‌رفسنجانی گفت: تردیدی نیست که وحدت، اتحاد و همکاری رمز پیروزی هر جریانی است؛ همیشه همین بوده و خواهد بود. کسی نمی‌تواند در این اصل تجربه شده‌ تاریخ تردید کند و شکی نیست که تفرق مایه‌ ضعف و زبونی و شکست است و امتی که عاقل باشد حدود این وحدت را به درستی تشخیص خواهد داد. 

وی با بیان این که قرآن راهنمای خوبی برای بشر است ادامه داد: اسلام می‌خواهد جهان را اداره کند و نمی‌توان برای چنین کاری صرفا به شکل عملی رفتار پیامبر(ص) در ‌٢٣ سال اکتفا کرد؛ بلکه باید اجتهاد کرد. جامعه اسلامی‌باید برای پذیرش نتایج اجتهاد آماده باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تلاش کنیم که با وحدت جامعه‌ اسلامی، کشورهای مسلمان را نیرومند کنیم و ریشه‌تفرقه را بسوزانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر چندصدایی در جامعه تاکید کرد و گفت: تک‌صدایی در همه جا محکوم است. هیچ جامعه بشری تک‌صدایی را نمی‌پذیرد. در جامعه ما هم تک‌صدایی وجود ندارد و فضا باز است. هر کسی می‌گوید و اظهارنظر می‌کند و مردم راه را انتخاب می‌کنند.

هاشمی‌رفسنجانی همچنین خاطرنشان کرد: تجربه‌ سیاسی من می‌گوید افکار عمومی‌کمتر دچاراشتباه می‌شود.

کد خبر 17583

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز