همشهری آنلاین: پاکستان برای نیروهای اطلاعاتی‌اش رئیس جدید انتخاب کرد.

ظهیرالاسلام

این حرکت می‌تواند برای آمریکایی‌ها در برخورد با سازمانی که حضورش در معامله صلح با طالبان و وارد کردن فشار بر القاعده مهم است، تردیدهای جدیدی را به‌وجود بیاورد.

سپهبد ظهیرالاسلام جایگزین سپهبد احمد شجاع پاشا شد که از سال 2008 در این پست فعالیت می‌کرد و قرار بود در 28 اسفند بازنشست شود.

رئیس جدید سازمان اطلاعات پاکستان از خانواده‌ای نظامی است و در حال حاضر فرمانده ارتش در شهر کراچی.

او در سال‌های 2008 تا 2010 معاون بخش قدرتمند اطلاعات داخلی بود و نقشی موثر و مهم در تلاش‌های پاکستان برای ورود طالبان افغانستان به مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگ، خواهد داشت.

گفته می‌شود سازمان اطلاعات پاکستان در دهه 90 به شکل‌گیری طالبان افغانستان کمک کرد و این‌که مقر رهبران آن در پاکستان است. به نظر می‌رسد این سازمان بر روی آنها نفوذ دارد.

باوجود این‌که آمریکا در ماه های اخیر با این سازمان پاکستانی چالش‌هایی داشتند اما همچنین گفته می‌شود سازمان اطلاعاتی پاکستان با سیا برای پیداکردن و دستگیری اعضا القاعده همکاری نزدیکی داشته است.

سازمان مورد نظر وجهه خوبی در بین مردم این کشور و دگراندیشان آن ندارد. گفته می‌شود مرگ برخی روزنامه‌نگاران در این کشور با نقشه و دستور این آژانس انجام شده است.

یک استاد علوم سیاسی اهل پاکستان در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین گفت: پاشا در گذشته ژنرالی قدرتمند بود و در ماجرای افشای نامه مقام پاکستانی به واشنگتن درخصوص فعالیت‌های سازمان اطلاعاتی پاکستان، اشتباه فاحشی مرتکب شد که اگر این کشور دولتی قدرتمند ‌داشت او را بی‌درنگ برکنار می‌کرد.

بنا به گفته این استاد دانشگاه پست جدید شجاع پاشا به نوعی بهتر و مهم‌تر از ریاست سازمان اطلاعات پاکستان است. او به عنوان مدیر کل بخش تصمیم‌های استراتژیک که با سازمان اطلاعات هم ارتباط دارد اما مستقل از آنجاست، منصوب شده است.

کد خبر 163141
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز