یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: هند و پاکستان درست چند روز پیش از آغاز مذاکرات صلح درباره حرکت کشتی‌های جنگی‌شان در عملیات ضد دزدان دریایی در اقیانوس هند همدیگر را متهم کردند.

هند-پاکستان

این کشمکش جدید و اتهام به یکدیگر روز یک‌شنبه 29 خرداد درگرفت.پنج‌شنبه گذشته یک کشتی نیروی دریایی هند و یک کشتی پاکستانی علیه هم  موضع گرفتند .

پاکستان روز جمعه با ابراز این‌که کشتی جنگی هند مانورهای خطرناکی داده است، نسبت به این موضوع اعتراض کرد.و یک روز بعد هند نیز گفت این کشتی پاکستانی بوده که امنیت دو طرف را به خطر انداخته است.

این مشاجره و اتهام زدن به همدیگر درست کی قبل از آغاز مذاکرات صلح بین مقام‌های رسمی دو کشور در اسلام آباد، درگرفته است.قرار بود در این مذاکرات درباره موضوع‌هایی مانند درگیری قدیمی بر سر منطقه کشمیر و تهدیدهای تروریستی صحبت بشود.

مذاکره بین وزیر امور خارجه هند، خانم نیروپاما رائو و همتای پاکستانی‌اش، سلمان بشیر اولین گفت‌وگوی رسمی، بین این دو رقیب آسیای جنوبی در موضوع کشمیر، بعد از شکست مذاکرات صلح در سال 2008، بعد از حمله تروریستی در مومبای(بمبئی) و کشته شدن 166 نفر  است.

حادثه روز پنج ‌شنبه وقتی اتفاق افتاد که کشتی جنگی پاکستان یک کشتی تجاری را که توسط دزدان دریایی تهدید شده بود، اسکورت می‌کرد.این کشتی به تازگی (6 روز پیش) با پرداخت 2.1 میلیون دلار آزاد شده بود که مجدد توسط دزدان دریایی مورد تهدید قرار گرفت.

بعد از این‌که پاکستان اعتراض کرد وزیر امور خارجه هند بیانیه‌ای صادر کرد حاوی اتهام‌های مشابه.طبق این بیانیه ، وزیر دفاع هند یک وابسته نظامی پاکستان در سفارت این کشور در هند را برای اعلام اعتراض اظهار کرد.

هر دو طرف در طی یک سال گذشته برای ازسرگیری مذاکرات صلح تلاش کرده‌اند.

هند با وجود شهادت یک شهروند آمریکایی-پاکستانی در دادگاهی در شیکاگو مبنی بر این‌که نیروهای امنیتی پاکستان در طرح و حمایت مالی حمله مومبای دخالت مستقیم داشتند، خواستار از سرگیری گفت‌وگوست.

هند می‌خواهد پاکستان دربرخورد با شبه‌نظامیانی که عملیات خارج از این کشور را انجام می‌دهند، جدی عمل کند.هندوستان گروه تروریستی لشکر طائب در پاکستان را مسئول حمله مومبای می‌داند.

پاکستان خواستار رسیدن به توافقی سریع بر سر کشمیر است که مرکز درگیری‌های دو رقیب مسلح به سلاح هسته‌ای و جرقه شروع 3 جنگ بین آنها بوده‌است.

 

کد خبر 138040
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز