همشهری آنلاین: هند روز دوشنبه احداث بیست و پنجمین نیروگاه برق هسته ای خود را، به رغم فاجعه اخیر فوکوشیما و مخالفت شدید احزاب چپ هند با ساخت راکتورهای هسته ای جدید در این کشور، آغاز کرد.

 آغاز ساخت بیست و پنجمین نیروگاه برق هسته ای هند

به گزارش ایرنا، منابع خبری هند گزارش دادند که اولین محموله بتن برای احداث این نیروگاه 700 مگاواتی آب سنگین در ایستگاه برق هسته ای راجستان درشهرک 'راواتبهاتا' در ایالت راجستان در شمال غربی هند روز دوشنبه تخلیه شد.

رئیس کمیسیون انرژی اتمی هند 'سریکمار بانرجی' و رئیس و مدیر عامل شرکت برق هسته‌ای هند 'شریانس کمار جین' در مراسم تخلیه اولین محموله بتن برای احداث این نیروگاه حضور یافتند.

براساس این گزارش، 90 متر مکعب بتن در هر ساعت در دمای 19 درجه سانتیگراد ریخته می شود.

این نیروگاه 700 مگاواتی که توسط شرکت برق هسته ای هند طراحی شده است به احتمال قوی در طول پنج سال آینده تکمیل خواهد شد.

ایستگاه برق هسته ای راجستان هم اکنون دارای شش راکتور برق هسته ای آب سنگین است که پنج راکتور از آن ها بیش از 1180 مگاوات برق تولید می کنند.

احداث هفتمین راکتور در ایستگاه برق هسته ای راجستان امروز آغاز شد و حفاری برای احداث هشتمین راکتور در این ایستگاه که آنهم 700 مگاواتی می باشد هم اکنون در جریان است .

شرکت برق هسته ای هند در حال 20 نیروگاه برق هسته ای را در شش محل مختلف هند اداره می کند که ظرفیت کلی آنها 4780 مگاوات است .

دولت هند در اکتبر سال 2009 مبلغ 240 میلیارد روپیه را برای احداث دو راکتور 700 مگاواتی آب سنگین در هر یک از شهرهای 'کاکراپار' در ایالت گجرات و 'راواتبهاتا' در ایالت راجستان اختصاص داده بود.

انتظار می رود که هند دو راکتور 700 مگاواتی دیگر را در آینده نزدیک در هر یک از شهرهای 'بارگی' در ایالت مادیاپرادش و 'فتح آباد' در ایالت هاریانا احداث کند.

شرکت برق هسته ای هند هم اکنون سرگرم احداث دو راکتور 1000 مگاواتی در 'کودانکولام' در ایالت تامیل نادو در جنوب هند و دو راکتور 700 مگاواتی در 'کاکراپار' در ایالت گجرات است.

واحدهای 1 و 2 نیروگاه برق هسته ای 'کادانکولام' به احتمال قوی به ترتیب تا ماه اوت سال جاری و ماه می سال آینده راه اندازی خواهند شد.

انتظار می رود که هر دو واحد 700 مگاواتی نیروگاه برق هسته ای 'کاکراپار' تولید برق را از اواخر سال 2015 آغاز کنند.

ظرفیت تولید شرکت برق هسته ای هند با تکمیل راکتورهای 'کودانکولام' و چهار راکتور 700 مگاواتی در 'کاکراپار' و 'راواتبهاتا' به 9580 مگاوات تا سال 2016 خواهد رسید.

وقوع فاجعه فوکوشیما در ژاپن در ماه مارس سال جاری موجب بروز شک و تردیدهایی در مورد ایمنی راکتورهای هسته‌ای در هند شده بود و به همین جهت شرکت برق هسته ای هند وضعیت همه راکتورهای هسته ای را در این کشور بررسی کرده و تدابیر امنیتی بیشتری را برای آنها در نظر گرفت.

کد خبر 140624
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز