همشهری آنلاین: پس از گذشت بیش از یک سال و نیم، افغانستان و آمریکا بر سر توافقنامه‌ای برای ایجاد شراکت راهبردی میان دو کشور به توافق رسیدند

خبرگزاری اتریش گزارش داد، یک ماه پیش از اجلاس ناتو در شیکاگو، کاخ ریاست جمهوری کابل روز یکشنبه اعلام کرد پیش نویس این توافقنامه به امضای حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان و باراک اوباما، همتای آمریکایی‌اش خواهد رسید.

بر این اساس، دولت افغانستان روز دوشنبه درباره محتوی این توافقنامه به مجلس این کشور گزارش می‌دهد. پس از امضای این توافقنامه، نمایندگان افغانستان هستند که باید آن را به تصویب برسانند.

هنوز اطلاعات متقنی درباره محتوی این توافقنامه منتشر نشده است. این معاهده قرار است حمایت آمریکا از افغانستان و همکاری میان دو کشور را پس از پایان خاتمه عملیات ناتو در سال 2014 قاعده‌مند کند.

علاوه بر این، بر مبنای این توافقنامه آمریکا خواهد توانست پس از سال 2014 هم از پایگاه‌های نظامی مستقر در افغانستان استفاده کند.

در اجلاس لویه جرگه - که یک مجمع مشورتی بزرگ است - از جمله خواسته‌های هیات‌های افغان این بود که استقرار سربازان آمریکایی در کشورشان به مدت 10 سال و تا سال 2024 محدود شود.

این توافقنامه دوجانبه پیش از این در لویه جرگه هم مطرح شده بود، اما بررسی آن به خاطر وجود مشاجرات بسیار به تعویق افتاد.

کد خبر 167457
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز