همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه افغانستان روز دوشنبه با حضور در مجلس سنای این کشور ضمن اعلام توافق نهایی افغانستان با آمریکا در مورد مواد پیمان راهبردی میان دو کشور ، جزئیات آن را برای مجلس سنای کشورش تشریح کرد.

جزئیات پیمان راهبردی آمریکا و افغانستان اعلام شد

به گزارش خبرنگار ایرنا از کابل ، 'زلمی رسول' در مورد مواد موافقتنامه همکاری‌های دراز مدت میان کابل - واشنگتن به اعضای مجلس سنا توضیح داد و گفت: این قرارداد پیمان نظامی را شامل نمی شود و در آینده در مورد همکاری های نظامی با آمریکا قرارداد جداگانه ای منعقد خواهد شد.

موافقت ‌نامه میان کابل - واشنگتن دارای هشت بخش است و دو طرف به عنوان دو کشور با حاکمیت مستقل باید این موافقت ‌نامه را امضا کنند.

وزیر خارجه افغانستان در ادامه گفت: متن این موافقت ‌نامه که نهایی و به تایید دو کشور رسیده است پس از امضا توسط روسای جمهوری افغانستان و آمریکا در اختیار مجالس دو کشور برای تصویب نهایی قرار خواهد گرفت.

رسول افزود: این قرارداد دارای هشت بخش است که در همه بخش‌ها امکان تغییرات لازم برای پیشنهادات و مشورت ‌های مجلس نمایندگان، مجلس سنا و 'لویه جرگه'(مجلس بزرگان و اقوام) در نظر گرفته شده‌ است.

به گفته وی این موافقت ‌نامه شامل یک مقدمه هشت بخشی در مورد حفظ و تقویت ارزش‌های دمکراتیک، تحکیم امنیت پایدار، تحکیم و تقویت همکاری‌های منطقه ‌ای، توسعه در زمینه ‌های اقتصادی و اجتماعی، تقویت نهادها و دولت ‌داری در افغانستان ، تدابیر تطبیق این موافقت ‌نامه و احکام نهایی آن است.

به گفته وزیر امور خارجه افغانستان، در این پیمان احترام به حاکمیت ملی و تساوی دولت‌ها و حفظ استقلال و حاکمیت ملی این کشور تاکید شده است.

زلمی رسول اظهار داشت: در این موافقت ‌نامه افغانستان متعهد شده است که حقوق زنان و سایر ارزش‌ها را پاس‌ بدارد ،اگر این موافقت‌ نامه نیز امضا نشود، دولت در برابر ملت خود مسوول است و تلاش‌های خود را در راستای حفظ ارزش‌ها انجام خواهد داد.

وی گفت: براساس این موافقت ‌نامه افغانستان متعهد است که هیچگونه تبعیضی میان اتباع خود قائل نشود .

رسول در ادامه گفت: آمریکا پیشنهاد کرده است که افغانستان به عنوان متحد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) اما خارج از چارچوب و تعهدات ناتو محسوب شود که در آن صورت کمک‌های ناتو به افغانستان ادامه خواهد یافت.

براساس این موافقت‌ نامه به منظور تحکیم صلح و ثبات در افغانستان و کمک به ثبات منطقه ‌ای، مبارزه با القاعده و وابستگانش با هدف توانمندی این کشور برای دفع تهدیدات علیه حاکمیت ملی افغانستان، امنیت و تمامیت ارضی ، طرفین به تلاش‌های خود جهت همکاری نزدیک در اتخاذ تدابیر امنیتی طبق توافق همچنان ادامه خواهند داد.

وی افزود: براساس این موافقت ‌نامه تنها کسانی می‌توانند شامل روند صلح شوند که قانون اساسی افغانستان‌ را بپذیرند، سلاح خود را به زمین بگذارند و پیوند خود را با شبکه 'القاعده' قطع کنند.

زلمی رسول گفت: در کنفرانس 'شیکاگو' برای تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان کمک مالی مشخصی درخواست خواهد شد که سالیانه به مدت 10 سال باید به افغانستان پرداخت شود.

وی افزود: براساس این موافقت ‌نامه آمریکا در پی شناسایی تاسیسات نظامی در افغانستان نخواهد بود و نظامیان این کشور نیز تهدیدی برای همسایه‎های افغانستان نخواهند بود.

وزیر امور خارجه افغانستان گفت: بر مبنای این موافقت ‌نامه واشنگتن متعهد است که از قلمرو افغانستان برای عملیات علیه کشورهای دیگر استفاده نمی‌کند .همچنین آمریکا در بخش مبارزه با مواد مخدر و تروریسم افغانستان را یاری می ‌رساند.

وی افزود: آمریکا تأکید می‌کند که هرگونه تجاوز به افغانستان را باعث نگرانی خود می‌داند و اگر افغانستان بخواهد، آمریکا از کمک‌های سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی در این راستا دریغ نخواهد ورزید.

براساس این موافقت‌نامه دو طرف از کشورها می ‌خواهند تا از مداخله در امور افغانستان خودداری کنند و آمریکا در احیای نقش تاریخی این کشور به عنوان پل ارتباطی میان آسیای‌مرکزی و جنوب آسیا، افغانستان را کمک می‌کند.

به گفته وزیر امور خارجه افغانستان براساس این موافقت ‌نامه آمریکا از افغانستان حمایت مالی خواهد کرد تا مشکلات اقتصادی خود را حل کند و در ایجاد زیربناها، کشاورزی، انرژی آب، مدیریت منابع طبیعی، بهداشت، آموزش و پرورش و ایجاد نظام نیرومند مالی کمک خواهد کرد.

در موافقت‌ نامه آمده است که مردم افغانستان خودشان باید از منابع طبیعی کشورشان بهره برداری کنند.

به گفته رسول، آمریکا هزینه‌ های جداگانه‌ای را برای رشد اقتصادی افغانستان کمک خواهد کرد بطوریکه در مرحله اول 50 درصد این کمک‌ها توسط آمریکا هزینه خواهد شد و پس از آن که روند دولت ‌داری به حد مطلوب رسید، افغانستان خواهد توانست تا 80 درصد این کمک‌ها را مستقیما مصرف کند.

براساس این موافقت ‌نامه، دولت افغانستان موظف است امور دولت‌ داری را با ارتقاء میزان پاسخگویی و ایجاد شفافیت در نهادهای قضائیه، اجرائیه و مقننه بهبود ببخشد تا این‌ نهادها بتوانند نیازهای مردم را بهتر رفع سازند.

بر اساس این پیمان دو طرف‌ برای بهبود ظرفیت‌های انسانی در نهادهای مهم دولتی در افغانستان همکاری می‌کنند ، طرفین به صورت مشترک‌ کار می‌کنند تا ساختارهای موازی شامل تیم‌های بازسازی استانی و تیم‌های موسوم به بازسازی فرمانداری‌ها براساس 'روند انتقال' از میان برداشته شوند.

همچنین هر دو طرف موافقت‌ می ‌کنند که کمیسیونی از جانب وزیران خارجه دو کشور و نمایندگان آنان هر شش ماه در کابل و واشنگتن نشستی برگزار کنند تا بررسی شود موافقت‌نامه راهبردی تا چه میزان به مرحله اجرا درآمده است.

موافقت‌نامه یاد شده برای 10 سال از سال 2014 تا پایان سال 2024 میلادی اعتبار دارد اما طرفین می‌ توانند با موافقت یکدیگر آن را فسخ یا تمدید کنند.

شماری از اعضای مجلس سنای افغانستان تاکید کردند که باید کیفیت و کمیت حضور نظامی آمریکا نیز مشخص شود اما وزیر خارجه افغانستان گفت که در این پیمان موضوع نظامی گنجانده نشده است و در پیمان دیگری در این مورد تصمیم گرفته خواهد شد .

زلمی رسول تصریح کرد: قانونمند ساختن حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان در سند جداگانه تنظیم خواهد شد و ضمیمه موافقت‌ نامه به مجلس سنا و پارلمان فرستاده می‌شود.

کد خبر 167604
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز