دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که مردم پاکستان با برگزاری تظاهرات 100هزار نفری خواستار پایان روابط اسلام‌آباد و واشنگتن شده‌‌اند، گزارش‌ها از تلاش آمریکا برای افزایش همکاری‌ها با این کشور برای نجات از باتلاق افغانستان خبر می‌دهد.

تظاهرات

دو روز بعد از حمله انتحاری به کاروان ناتو در کابل که کشته شدن حداقل ۱۳ نظامی آمریکایی را به‌دنبال داشت و همچنین در آستانه اجلاس بررسی وضعیت افغانستان در استانبول، رسانه‌های آمریکایی از تلاش مقام‌های دولت اوباما برای کمک گرفتن از دستگاه‌های اطلاعاتی پاکستان خبر داده‌اند. روز گذشته مقام‌های آمریکایی از احتمال دست داشتن شبکه حقانی در حمله انتحاری خبر دادند که به کشته‌شدن 13نظامی آمریکایی منجر شد.

تنها یک ماه پیش بود که به‌دنبال حمله طالبان به سفارت واشنگتن در کابل مقام‌های ارشد آمریکا به صراحت سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی‌اس‌آی) را به حمایت از شبکه حقانی متهم کردند. اکنون دولت اوباما در تلاش است تا به هرشکلی حمایت گسترده‌تر همین سازمان را برای آوردن شبه نظامیان به پای میز مذاکره جلب کند. این در حالی است که فردا در استانبول قرار است اجلاس ویژه‌ای با حضور مقام‌های ارشد کشورهای جهان درباره افغانستان و مسائل امنیتی منطقه برگزار شود. حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان پیش از این اجلاس که هیلاری کلینتون هم در آن حضور خواهد داشت نشست سه‌جانبه‌ای را با مقام‌های پاکستان و ترکیه خواهد داشت.

سیاست‌های دوگانه آمریکا

هیلاری کلینتون ابتدای این هفته در نشست کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرد که آمریکا قادر به مبارزه با تروریسم بدون کمک پاکستان نیست. وی در این جلسه درحالی‌که مورد انتقادهای شدید به‌ویژه از سوی رئیس این کمیته به خاطر افزایش حملات به اهداف آمریکایی در افغانستان قرار گرفته بود گفت: همه ما قبول داریم که شبکه حقانی دارای پایگاه‌های امنی در پاکستان است که به آنها اجازه حمله و کشتن آمریکایی‌ها را می‌دهد اما همه ما علاوه بر این در این رابطه توافق داریم که جنگ با تروریسم بدون پاکستان ممکن نیست و باید به توازنی در میان این دو واقعیت برسیم. وزیر امور خارجه آمریکا سیاست آمریکا را در این رابطه «جنگ، مذاکره و ساختن» خواند. این در حالی است که منابع دیپلماتیک آمریکا عقیده دارند که تفاوت‌های زیادی در جهت‌گیری‌های پاکستان وجود دارد. این منابع سیاست پاکستان را با عنوان «آتش‌بس، مذاکره، صبر تا خروج آمریکایی‌ها» خلاصه می‌کنند. به گفته بسیاری سیاست دوگانه آمریکا حتی مقام‌های پاکستانی را هم گیج کرده است. در ماه‌های اخیر حمله شبه نظامیان به اهداف آمریکا در افغانستان افزایش یافته است. این حملات گسترده و هماهنگ در مناطق امن پایتخت افغانستان در حالی اتفاق افتاده که واشنگتن در تلاش برای خروج نیروهای خود ازاین کشور است.

تظاهرات ۱۰۰هزار نفری علیه آمریکا

تلاش آمریکا برای همکاری بیشتر با اسلام‌آباد در حالی صورت می‌گیرد که بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم پاکستان عصر روز یکشنبه با برپایی تظاهرات در شهر لاهور خشم خود را از اقدامات آمریکا و همچنین ادامه ارتباط اسلام آباد با واشنگتن اعلام کردند. این تظاهرات ضد‌آمریکایی توسط «عمران خان» قهرمان افسانه‌ای کریکت پاکستان و بنیانگذار حزب «تحریک انصاف» ترتیب داده شده بود. عمران خان که براساس نظرسنجی انجام گرفته توسط مؤسسه پیو در ماه ژوئن محبوب‌ترین سیاستمدار این کشور به حساب می‌آید در این تظاهرات ضمن مخالفت شدید با عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در مناطق مرزی این کشور گفت: فکر می‌کنم مقامات پاکستانی روابط خود با آمریکا را برای کسب پول حفظ کرده‌اند.

اجازه بدهید شما (رهبران پاکستان) را نفرین کنم، شما خون مردم بیگناه را فروخته‌اید. عمران خان حزب خود را 15 سال قبل تاسیس کرده و با وجود آنکه طرفداران زیادی دارد تا‌کنون در انتخابات شرکت نکرده است. به عقیده بسیاری این تظاهرات گسترده نشان می‌دهد که وی رقیب جدی در مقابل آصف علی زرداری رئیس‌جمهور و نواز شریف نخست‌وزیر سابق پاکستان به حساب می‌آید. به این ترتیب آمریکا و وقایع افغانستان اکنون موضوعی تعیین‌کننده در صحنه سیاست پاکستان است و می‌تواند باعث سقوط دولت فعلی شود. انتخابات پاکستان فوریه سال 2013 برگزار می‌شود.

کد خبر 150007
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز