دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: به‌دنبال افزایش تنش میان دولت و ارتش پاکستان، فشارها بر یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر و آصف‌علی‌زرداری، رئیس‌جمهوری این کشور هر روز در حال افزایش است.

پاکستان

نخست‌وزیر پاکستان درحالی‌که باید پس از تنش در روابط دولت با ارتش، در پارلمان این کشور برای دریافت رأی اعتماد حاضر شود روز گذشته از سوی دستگاه قضایی این کشور به خاطر «نافرمانی نسبت به دستورات مربوط به بازگشایی پرونده‌های فساد» گروهی از مقام‌های دولتی این کشور به دادگاه فراخوانده شد. براساس اعلام دادگاه عالی پاکستان گیلانی باید روز ۱۹ ژانویه برای پاسخگویی در این رابطه شخصاً در دادگاه حاضر شود. در میان متهمان پرونده فساد در دولت پاکستان نام مقام‌های مهم این کشور از جمله آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری دیده می‌شود.

فراخوان نخست‌وزیر پاکستان به دادگاه پس از آن صورت گرفت که ضرب‌الاجل دادگاه عالی این کشور به دولت برای بازگشایی پرونده‌های فساد روز گذشته به پایان رسید. این ضرب‌الاجل پس از آن اعلام شد که دستگاه قضایی پاکستان، دستور عفو سیاستمداران این کشور از جمله رئیس‌جمهور را لغو کرد. یکی از مهم‌ترین پرونده‌های فساد مرتبط با آصف‌علی‌زرداری است اما وی اعلام کرده که به خاطر پست خود دارای مصونیت از پیگرد قضایی است.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، مولوی انورالحق، دادستان کل پاکستان روز گذشته به دادگاه عالی این کشور اعلام کرد که هیچ عکس‌العملی از سوی دولت برای پیگرد پرونده فساد دولتی در دادگاه‌های سوئیس مشاهده نکرده است. پرونده مطرح در دادگاه‌های سوئیس به دهه ۱۹۹۰ باز‌می‌گردد و در آن نام آصف‌علی زرداری در کنار برخی دیگر از مقام‌های سیاسی به اتهام فساد دولتی مطرح است. با حاضر شدن زرداری در دادگاه مقام‌های قضایی به احتمال زیاد عذرخواهی وی را در این رابطه خواهند پذیرفت اما این مسئله تقابل دولت پاکستان را با دستگاه قضایی این کشور در کنار اختلاف‌های شدید با ارتش نشان می‌دهد. روز گذشته همچنین کمیسیون دستگاه قضایی پاکستان برای رسیدگی به پرونده موسوم به «رسوایی مموگیت» کار خود را ازسر گرفت. تنش‌ها میان ارتش و دولت پاکستان پس از آن بالا گرفت که مشخص شد سفیر وقت پاکستان در آمریکا نامه‌ای محرمانه را به مقام‌های واشنگتن برای کمک جهت مقابله با کودتای احتمالی ارتش این کشور پس از کشته شدن اسامه بن لادن تسلیم کرده است. گفته شده این نامه درخواست زرداری برای کمک به آمریکا بوده است و حسین حقانی، سفیر وقت پاکستان در آمریکا پس از فراخوانده شدن به کشورش با ترس از واکنش ارتش قدرتمند پاکستان در خانه یوسف رضا گیلانی پناه گرفته است.

درخواست برای استعفا

هفته گذشته گیلانی فرمانده ارتش و رئیس سرویس اطلاعاتی پاکستان را در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی متهم کرد که برخلاف قانون اساسی رفتار کرده و بر نحوه عمل دادگاه عالی این کشور اعمال نفوذ کرده‌اند. ارتش در بیانیه‌ای ضمن رد این اتهامات نسبت به عواقب آن هشدار داد. به‌دنبال این مسئله نخست‌وزیر پاکستان، نعیم خالد لودهی، معاون وزیر دفاع این کشور را به اتهام «تخلف جدی»از کار برکنار کرد.
وی همچنین در سخنرانی خود در پارلمان این کشور اعلام کرد که نمایندگان در جلسه رای اعتماد به او باید بین «دمکراسی و دیکتاتوری» یکی را انتخاب کنند.این در حالی است که رسانه‌های پاکستان روز گذشته گزارش دادند که احزاب مخالف این کشور با تشکیل نشستی ویژه خواستار استعفای یوسف‌رضا گیلانی و برگزاری انتخابات زودهنگام شده‌اند.

روزنامه داون چاپ پاکستان هم روز گذشته از مطرح شدن شکایتی در دستگاه قضایی این کشور درباره واجد شرایط نبودن یوسف رضا گیلانی و آصف علی زرداری برای ادامه فعالیت سیاسی خبر داد. پاکستان از زمان اعلام استقلال خود در سال ۱۹۴۷ تاکنون شاهد 3کودتا بوده است؛ هر چند به عقیده بسیاری ارتش پاکستان اکنون در شرایط کودتا نیست و تمایلی به این موضوع ندارد اما گیلانی روز شنبه در نشست کمیته دفاعی کابینه با تغییر لحن خود اعلام کرد که دولت و پارلمان و برتر از همه مردم وطن‌پرست، با تمام وجود از نیروهای مسلح و پرسنل امنیتی شجاع کشورشان حمایت می‌کنند؛ اظهاراتی که مقام‌های دولتی امیدوار هستند باعث فروکش کردن آتش اختلاف‌ها با ارتش شود.

کد خبر 157423
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز