همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه پاکستان گفت: اسلام‌آباد مداخله نظامی در منطقه را تحمل نخواهد کرد.

 

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیشن، حنا ربانی کهر، وزیر امور خارجه پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگاران در فرودگاه ملتان در پنجاب پاکستان گفت: منطقه توانایی تحمل هیچ‌گونه مداخله نظامی را ندارد. اقدام نظامی علیه هر یک از کشورهای منطقه می‌تواند بر تمامی منطقه تاثیر منفی داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسشی اظهار داشت: صلح در منطقه مطابق با منافع پاکستان است و در نتیجه ما به ارتقای روابط‌مان با تمامی کشورهای منطقه نیازمندیم.

ربانی در ادامه خاطرنشان کرد: ایجاد مشکلات برای نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در راستای منافع اسلام‌آباد نیست،‌ اما حمله‌ای که در "سلاله" رخ داد، واکنش جدی از سوی پاکستان را نیاز داشت، چراکه منافع کشور در هر صورت از اولویت برخوردار است.

وزیر امور خارجه پاکستان در پاسخ به پرسشی درباره محموله‌های ناتو و انتقال آن از طریق پاکستان به افغانستان تصریح کرد: جاده زمینی از طریق پاکستان همچنان بسته است، اما راه‌های هوایی هرگز مسدود نشده است.

وی خاطرنشان کرد: درباره راه‌های زمینی ما تمامی مسیرها را بسته‌ایم.

ربانی اعلام کرد که به هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به طور مشخص و صریح گفته است که بسته شدن جاده‌های پاکستان برای انتقال محموله‌های ناتو تصمیمی است که از سوی پارلمان اتخاذ شده و باز شدن این جاده‌ها نیز منوط به اتخاذ تصمیم پارلمان است.

وی خاطرنشان کرد: اسلام‌آباد حمایتش را از مذاکرات آمریکا با طالبان افزایش خواهد داد و در عین حال آرمان‌های ملت افغانستان در نظر گرفته خواهد شد.

وزیر امور خارجه پاکستان افزود: اسلام‌آباد از هرگونه تصمیمی برای دستیابی به صلح در افغانستان مطابق با خواسته‌های مردم این کشور حمایت می‌کند.

وی درباره روابط پاکستان و هند عنوان داشت: اوضاع برای برگزاری مذاکرات بهبود یافته است. هر دو کشور خواستار حل‌وفصل مناقشات از طریق برگزاری مذاکرات هستند و اقدامات متعددی در این راستا به عمل آمده است.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با خطوط انتقال گاز ایران و پاکستان گفت: هیچ فشار خارجی در این زمینه قابل قبول نیست و تمامی تصمیم‌ها با توجه به منافع ملی طرفین اتخاذ خواهد شد.

حنا ربانی کهر افزود: پاکستان بر روی یک گزینه واحد تکیه نخواهد کرد و تمامی منابع این کشور برای رهایی از بحران انرژی به کار گرفته خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: احداث خطوط انتقال گاز هند، افغانستان و پاکستان در آینده نزدیک پایان خواهد یافت.

ربانی اعلام کرد: سیاست خارجی پاکستان توسط پارلمان شکل می‌گیرد و اجرا می‌شود. پارلمان به عنوان نهاد صاحب نفوذ در سیاست‌های خارجی پاکستان در نظر گرفته می‌شود.

ربانی در ادامه عنوان داشت: پارلمان پاکستان روابط اسلام‌آباد - واشنگتن را بازبینی خواهد کرد و تمامی تصمیم‌های بعدی بر پایه منافع ملی اتخاذ خواهد شد.

ربانی با اشاره به سفر اخیر حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان به اسلام‌آباد تصریح کرد: این سفر کاملا مثمر ثمر و سودمند بود. پاکستان از کرزای خواسته مذاکرات میان افغانستان و پاکستان با هدف حمایت از فرآیند صلح ادامه یابد.

کد خبر 162845
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز