همشهری آنلاین: مقام های پاکستانی اعلام کردند که اسلام آباد و کابل پس از یک فاصله زمانی بیش از شش ماهه،بار دیگر درصدد از سرگیری راهبرد دو جانبه همکاری در زمینه ترسیم خط مشی برای مذاکرات مستقیم با طالبان هستند.

 کابل و اسلام آباد راهبرد مذاکره با طالبان را از سرمی گیرند

به گزارش روزنامه اکسپرس تریبیون، تصمیم پاکستان و افغانستان برای تشکیل کمیسیون مشترک،تنها چند روز پس از اعلام خبر بی سابقه گشایش دفتر سیاسی از سوی طالبان در قطر برای مذاکره با آمریکا اتخاذ شده است.

یکی ازمقام های ارشد پاکستانی که خواست نامش فاش نشود، به اکسپرس تریبیون گفت که در هفته های گذشته، دو کشور برای رفع اختلافات تلاش هایی را آغاز کردند که این امر به از سرگیری فعالیت کمیسیون مشترک منجر شده است.

به گفته وی، انتظار می رود این کمیسیون بار دیگر در پایان ماه ژانویه یا اوایل ماه آینده میلادی تشکیل جلسه دهد.

اکسپرس تریبیون در ادامه به نقل از عبدالباسط سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، نوشت که دو کشور در حال همکاری برای تصمیم گیری درباره تاریخ و چگونگی برگزاری نشست این کمیسیون هستند.

به نوشته این روزنامه، کمیسیون مشترک دو کشور به ریاست یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان و حامد کرزی رییس جمهور افغانستان، نشست افتتاحی خود را ژوئن گذشته در اسلام آباد برگزار کرد.

این کمیسیون در اوایل سال 2011 میلادی با هدف کمک به روند آشتی در افغانستان تاسیس شد.

با این حال، این روند به دنبال ترور برهان الدین ربانی رییس جمهور پیشین افغانستان، که نقش پیشتازی را در دستیابی به راه حلی سیاسی برای رفع اختلافات در افغانستان از طریق همکاری با طالبان برعهده داشت، در سپتامبر ( شهریور) گذشته متوقف شد.

یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان قرار بود شهریور گذشته و قبل از ترور ربانی به اتفاق هیاتی از مقامهای عالی رتبه کشورش به کابل سفر کند، اما این سفر به دنبال اتهام آشکار دولت کرزی به سازمان اطلاعات ارتش پاکستان ( آی اس آی) و اشاره به دخالت آن در ترور ربانی به تعویق افتاد.

اسلام آباد، قویا هر گونه دخالت در ترور ربانی را تکذیب کرده است.

بر اساس این گزارش، اسلام آباد و کابل این هفته به وضوح نشان دادند که در صدد بازگرداندن روند همکاری دو جانبه به مسیر اصلی خود پس از ماه ها تنش در روابط دو کشور هستند.

این گزارش با اشاره به دیدار روز چهارشنبه محمد عمر داودزی سفیر افغانستان در اسلام آباد، با حنا ربانی کهر وزیر خارجه افغانستان، افزود: دو طرف در این دیدار درباره از سرگیری فعالیت کمیته مشترک اقتصادی افغانستان و پاکستان مذاکره کردند.

دفتر وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد نشست کمیته اقتصادی دو کشور در هفته سوم ماه ژانویه در اسلام آباد برگزار می شود.

به گفته الباسط، دو طرف در این نشست درباره ضرورت انجام دیدارمقامهای عالی رتبه دو کشور برای ایجاد انگیزه های لازم جهت کمک به تقویت روابط دو جانبه توافق کرده اند.

کد خبر 156419
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز