گروه بین‌الملل: با علنی‌شدن نارضایتی مقام‌های افغانستان از دولت آمریکا به خاطر دور زدن این کشور در روند مذاکرات صلح با طالبان اکنون به‌نظر می‌رسد رقابتی جدی برای گفت‌وگو با شبه نظامیان طالبان میان واشنگتن و کابل آغاز شده است.

در حالی که روزنامه نیویورک تایمز پس از مدت‌ها گمانه‌زنی رسانه‌ها از شروع مذاکرات مقام‌های آمریکا با نمایندگان طالبان در قطر خبر داده است، روز گذشته مشخص شد که مقام‌های دولت افغانستان هم قصد دارند به‌زودی با نمایندگان این گروه در عربستان سعودی دیدار کنند. روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از منابع آگاه اعلام کرده که مرحله مقدماتی مذاکرات واشنگتن با طالبان که شامل بحث درباره اقداماتی جهت اعتمادسازی میان دو طرف از جمله مسئله انتقال زندانیان طالبان می‌شود در قطر آغاز شده است. تعدادی از مقام‌های سابق طالبان در گفت‌وگو با این روزنامه اعلام کرده‌اند که ۴ تا ۸ نماینده از سوی این گروه از طریق پاکستان به قطر سفر کرده‌اند تا درباره مسائل مختلف از جمله تأسیس دفتر طالبان در این کشور بحث و گفت‌وگو کنند. مقام‌های دولت آمریکا مذاکرات با شبه نظامیان طالبان را تکذیب نکرده‌اند و به‌نظر می‌رسد که این گفت‌و‌گوها حداقل از لحاظ تاکتیکی مورد قبول مقام‌های پاکستانی است.

یکی از مقام‌های دولت سابق طالبان در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز با وجود آغاز گفت‌وگوهای خود با مقام‌های آمریکا گفته‌است که از این مسئله نباید فعلاً با عنوان مذاکرات صلح یاد شود. مولوی قلم‌الدین، وزیر سابق امر به معروف و نهی ازمنکر دولت طالبان با تأیید آغاز این مذاکرات اعلام کرد که این گفت‌وگوها فعلاً تنها برای انتقال زندانیان طالبان از زندان گوانتانامو صورت می‌گیرد. انتقال زندانیان طالبان از این زندان توسط دولت آمریکا به افغانستان یکی از شرط‌های مهم شبه نظامیان برای مذاکرات صلح با واشنگتن بوده است.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که مارک گراسمن، نماینده ویژه اوباما در افغانستان و پاکستان چند دیدار درباره مسائل مرتبط با افغانستان در قطر داشته است. گراسمن هفته گذشته در نشستی خبری در کابل اعلام کرد که مذاکرات واقعی صلح با طالبان زمانی آغاز می‌شود که این گروه قوانین ضدتروریسم بین‌المللی را بپذیرد و از روند صلح برای پایان درگیری‌ها در افغانستان حمایت کند.طالبان به تازگی اعلام کرد که قصد دارد به‌صورت رسمی دفتری برای فعالیت‌های خود در قطر تأسیس کند. این اقدام که با حمایت دولت آمریکا صورت گرفت ابتدا خشم مقام‌های دولت افغانستان به‌ویژه حامد کرزی، رئیس‌جمهور این کشور را به‌دنبال داشت. کرزی که از در نظر نگرفته شدن نظرات این کشور از سوی واشنگتن ناخشنود بود اما مدت کوتاهی بعد، از تأسیس این دفتر حمایت کرد.

مذاکره در قطر و عربستان

با آغاز مذاکرات مقام‌های آمریکا در قطر منابع آگاه در دولت افغانستان هم روز گذشته از طرح این کشور برای مذاکره با مقام‌های طالبان در عربستان سعودی خبر دادند. به گفته مقام‌های آگاه این مذاکرات مهم در هفته‌های آتی و پیش از تأسیس دفتر طالبان در قطر صورت خواهد گرفت. هنوز جزئیات تأسیس دفتر طالبان در قطر نهایی نشده است. مقام‌های طالبان پیش از این اعلام کرده بودند که تنها با آمریکا مذاکره خواهند کرد اما مقام‌های دولت افغانستان می‌گویند که شبه نظامیان طالبان با مذاکره در عربستان سعودی موافقت کرده‌اند. مقام‌های افغانستان از قطر هم به خاطر ایفای نقش برای مذاکرات آمریکا و طالبان با کنار گذاشتن دولت این کشور ناخشنود هستند. گفته می‌شود قرار است هیأتی از قطر برای مذاکره با دولت افغانستان طی روزهای آتی وارد کابل شود. این هیأت قرار است توضیحاتی را درخصوص نقش این کشور در مذاکرات صلح با طالبان ارائه دهد.

کد خبر 158707
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز