همشهری آنلاین: اداره تحقیقات فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) نام ملا عمر، رهبر طالبان افغانستان را از فهرست "تحت تعقیب‌ترین تروریست‌ها"ی خود خارج کرده است.

پرچم آمریکا

به گزارش پرس تی وی، این در حالی است که امریکا و هم‌پیمانان این کشور در سال ۲۰۰۱ در پی حملات ۱۱ سپتامبر، به بهانه سرنگونی رژیم طالبان، مبارزه با شبکه القاعده و برقراری امنیت در افغانستان به این کشور حمله و آن را اشغال کردند.

 

براساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، مقامات امریکایی چند دور نشست با نمایندگان رهبر طالبان در آلمان و قطر برگزار کرده‌اند.

 

مقامات امریکایی با هیات طالبان به ریاست "طیب آقا"، همدست ملا عمر دیدار کردند.

 

ملا عمر، بنیانگذار طالبان طی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ رییس رژیم افغانستان بود. ملا عمر از سال ۲۰۰۱ که امریکا به افغانستان حمله کرد مخفی شده است.

 

هر چند امریکا ۱۰ سال قبل به بهانه از بین بردن طالبان و اسامه بن لادن، سرکرده پیشین شبکه تروریستی القاعده که متهم به انجام حملات ۱۱ سپتامبر در امریکا بود به افغانستان حمله کرد، اکنون به دنبال مذاکره با این گروهک تندرو (طالبان) است.

 

نام ملا عمر در حالی از فهرست تروریست‌های امریکا خارج می‌شود که نام بن لادن تا آخرین لحظه از فهرست تروریست‌های امریکا خارج نشد و رسانه‌های امریکایی به طور گسترده‌ای خبر کشته شدن وی را منتشر کردند.

 

در همین حال قاضی نیویورک در دادگاهی نمایشی در حکمی نام عربستان سعودی را از فهرست متهمان حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ حذف و نام ایران را به این فهرست اضافه کرده و در کنار طالبان و القاعده جای داده است.

 

این درحالی است که در گزارش‌هایی که تاکنون منتشر شده‌اند، شرکت‌کنندگان در این حملات را تبعه عربستان اعلام کرده‌اند.

 

دولت امریکا قرار است دور تازه مذاکرات خود را با طالبان در اوایل سال ۲۰۱۲ برگزار کند.

کد خبر 155246
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز