این سازمان پیش‌بینی کرده‌اند که شبه‌نظامیان طالبان بار دیگر قدرت را در افغانستان به دست می‌گیرند.

دیپلمات

گروه بین‌الملل: یک گزارش امنیتی داخلی ناتو که به رسانه‌ها درز کرده‌ نشان می‌دهد، مقام‌هایدر این گزارش محرمانه که شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی‌ و روزنامه تایمز بخش‌هایی از آن را منتشر کرده‌اند آمده است، سازمان اطلاعاتی غرب اعتقاد دارد که سازمان اطلاعاتی پاکستان(آی‌اس‌آی) به‌صورت مستقیم به شبه نظامیان طالبان کمک می‌کند. تهیه‌کنندگان گزارش محرمانه ناتو گفته‌اند که طالبان همچنان با اعتماد به نفس کامل به مقابله با نیروهای ناتو و دولت افغانستان ادامه می‌دهد و از حمایت گسترده در میان مردم این کشور برخوردار است.

همچنین در این گزارش که همزمان با سفر وزیر امور خارجه پاکستان به افغانستان منتشر شد ادعا شده که منابع دولتی پاکستان از محل استقرار رهبران ارشد طالبان به‌خوبی آگاهند. گفته شده که این گزارش براساس نتیجه بازجویی از چندهزار شبه نظامی بازداشت شده طالبان و القاعده تهیه شده است. در نتیجه‌گیری این گزارش آمده است که در سال گذشته، علاقه به پیوستن به حامیان طالبان در میان افغان‌ها «حتی برخی اعضای حکومت افغانستان» به شکلی کم‌سابقه رو به افزایش بوده است. سفر وزیر امور خارجه پاکستان به افغانستان به‌منظور کاهش تنش‌ در روابط دو طرف صورت گرفته است.

تکذیب پاکستان

مقام‌های دولت پاکستان که در تلاش برای کاهش تنش در روابط خود با افغانستان هستند روز گذشته گزارش منتشر شده را بی‌اهمیت خواندند. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، حنا ربانی کهر، وزیر امور خارجه پاکستان روز گذشته پس از نشست با حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان به خبرنگاران اعلام کرد که به این گزارش نباید اعتنایی شود. وی گفت: ما به این مسئله به‌عنوان یک افشاگری هدفمند بی‌اعتنا هستیم.

عبدالباسط، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان هم روزگذشته با بی‌اهمیت خواندن این گزارش گفت: ما نسبت به عدم‌دخالت در امور افغانستان متعهد هستیم و از کشورهای دیگر نیز انتظار داریم به چنین اصلی پایبند باشند. وی تأکید کرد: پاکستان به‌دلیل درگیری‌های طولانی در افغانستان خسارات سنگینی را متحمل شده و ایجاد ثبات و صلح در این کشور به نفع اسلام‌آباد است.

آمادگی طالبان برای مذاکره با آمریکا نه دولت کرزی

درحالی‌که مقام‌های دولت افغانستان اعلام کرده‌اند که به‌زودی با مقام‌های طالبان در عربستان دیدار و گفت‌وگو می‌کنند، مقام‌های این گروه اعلام کرده‌اند که آمادگی مذاکره با واشنگتن و نه دولت افغانستان را دارند. روزنامه دیلی‌تایمز چاپ پاکستان گزارش داده است که مقام‌های طالبان با غیرقانونی خواندن دولت کرزی و وابستگی آن به واشنگتن اعلام کرده‌اند که تمایلی به مذاکره با دولت افغانستان ندارند. گفته می‌شود که این تصمیم در نشست شورای مرکزی طالبان گرفته شده است. پیش از این گزارش شده بود که مقام‌های آمریکا گفت‌وگوهای خود را با مقام‌های طالبان در قطر آغاز کرده‌اند. کنار گذاشتن دولت افغانستان از سوی واشنگتن باعث خشم مقام‌های این کشور شده بود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که مقام‌های آمریکا آمادگی دارند برای پیشبرد مذاکرات خود با طالبان اقدام به برآورده کردن یکی از مهم‌ترین شرط‌های این گروه یعنی انتقال شبه‌نظامیان زندانی در گوانتانامو کنند.

بمباران مواضع شبه نظامیان توسط ارتش پاکستان

مقام‌های پاکستان روز گذشته اعلام کردند که در حمله جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور به مواضع شبه نظامیان مستقر در نزدیک مرز مشترک با افغانستان، دست کم 20نفر از نیروهای شبه نظامی کشته شده‌اند. در طول یک هفته گذشته، نبرد سنگین بین واحدهای ارتش پاکستان و شبه نظامیان در این منطقه ادامه داشته که به گفته منابع دولتی، حداقل 60 کشته برجای گذاشته است.

کد خبر 159097
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز