همشهری آنلاین: روزنامه نیویورک تایمز روز یکشنبه گزارش داد، مذاکره‌کنندگان طالبان در قطر نشست شان را با مقام‌های آمریکایی آغاز کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقام‌های آمریکایی و مذاکره‌کنندگان طالبان در این نشست به بحث و گفت‌وگو در خصوص تدابیری برای پایان دادن به جنگ افغانستان می‌پردازند.

این روزنامه به نقل از منابع طالبان اعلام کرد، از جمله تدابیر پیشنهادی انتقال زندانیان خواهد بود.

این در حالی است که امین‌الدین مظفری، رئیس شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرد، انتظار می‌رود هیاتی از قطر برای مذاکره با دولت افغانستان طی روزهای آتی وارد کابل شود. این هیات قطری قرار است توضیحاتی را در خصوص نقش این کشور در مذاکرات صلح با طالبان ارائه دهد.

به گفته برخی مقام‌های سابق افغانستان، چهار تا هشت نماینده طالبان از پاکستان برای ایجاد یک دفتر سیاسی در قطر به دوحه سفر کرده‌اند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که طالبان به طور علنی اعلام کرده است که قصد شرکت در مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگ 10 ساله افغانستان را ندارد.

با این حال گروهی از نمایندگان این گروه شبه نظامی برای انجام دور مقدماتی مذاکرات به دوحه سفر کرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی ملاقات با سران شبه نظامیان طالبان را تکذیب نکردند و به نظر می‌رسد سعی دارند با توجه به خروج نیروهایشان از افغانستان ثبات را در منطقه برقرار کنند.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داد: اعضای طالبان یکی از اعضای شورای عالی صلح را در شرق این کشور ربودند. این مساله بی شک نشان دهنده مشکلاتی است که مذاکره کنندگان صلح با آن مواجه هستند.

مولوی شفیع‌الله شفیع، یک مذاکره کننده شورای عالی صلح افغانستان که از سوی رئیس جمهوری این کشور برای انجام مذاکرات با شبه نظامیان منصوب شده بود روز جمعه در منطقه اسمار واقع در ولایت کنر ناپدید شد.

وی که پیش از این در وزارت آموزش و پرورش افغانستان در ولایت نورستان مشغول به کار بود پیشتر برای ملاقات با نمایندگان شبه نظامیان به کابل سفر کرده بود تا آنها را برای پیوستن به فرآیند صلح تشویق کند.

شاهزاده شهید، یکی دیگر از اعضای شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرد: به محض اینکه شفیع اتومبیل‌اش را ترک کرد اعضای طالبان وی را گرفتند.

کد خبر 158695
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز